VIA UN GRAN DIA: EL NOM DE LA VIA HO DIU TOT

Li tenia moltes ganes a aquesta via des de feia temps. Tothom em deia la seva, que si era fàcil de perdre's (normal si està desequipada i pots anar per allà on vulguis encara que remuntes un esperó prou evident), que el grau estava per damunt del meu (sols he patit en un indret), i no sé quines altres tonteries...però simplement us dic... si l'aneu a fer... serà UN GRAN DIA. Clar,  si domineu aquest joc dels trastets i saber-se autoassegurar-se amb fluïdesa. És una via que ha esdevingut una clàssica de la zona.

Dificultat: V
Temps d'aproximació: 15 minuts
Descens: 24 minuts
Grau d'exposició: Mig, ja que és una via d'autoprotecció
Via desequipada
Material: 12 cintes, friends i tascons.
Roca: Calcari, amb alguna pedra que es mou.
Via oberta per: Remi Bresco, el 27 d'abril de 2011

Altres vies properes fetes: Aberroncho, Viva la Pepa, Juan Gutierrez el puto amo, Un gran dia

Arribant a la 1a reunió

1a tirada (V- - IV - IV - 55 metres - un pont de roca): A la paret hi ha una fletxa rascada a la paret i es pot veure també una G i una D. Coordenades UTM: 31T  x=340649  y=4669580. Pugem uns tres primers metres drets però es fan de bon pujar (IV+). Llavors tenim dues opcions. Anar per l'aresta (més fàcil) o bé, agafar un diedre que ens queda a l'esquerra (V-) que ens posa a to. Ara ens toca anar pujant entre blocs amb dificultat puntual. A la part de dalt tenim alguna placa més mantinguda. El llarg és massa llarg encara que alguns companys han fet reunions intermitges. Reunió amb un espit i un pont de roca que cal protegir amb friends. Val a dir que es pot autoprotegir amb relativa facilitat.

Pas clau de la via

2a tirada (V- III - V - 55 metres - 1 clau (que sembla un premi pels que l'hem trobat) i un petit pont de roca): És el llarg estrella de la via ja que es tracta d'una tirada de V força mantingut. El començament és espatarrant fotograficament i escalant. Pugem aprofitant dues fissures paral·les (V) de bon protegir però exigent. Damunt marca un altre pas de V per un mur però el vaig trobar més fàcil. Sortim a una aresta per on pugem amb facilitat (III). En la part més alta d'adreça l'aresta i ens exigeix posar coneixement (V). Puntualment ens aboquem a la dreta per una placa llisa. La reunió també hem de protegir ja que només hi ha un espit.

Sortint de la segona reunió

3a tirada (IV - IV+ - IV - 30 metres - net): L'esperó va desapareixen i anem pujant entre blocs amb dificultat poc mantinguda fins arribar a un indret on es redreça la paret. La roca sembla trencadota encara que com han passat moltes cordades és sols un aspecte visual. Superat aquest ressalt continuem grimpant comodament. Fins sortir a la cresta.

En la 2a tirada i els companys en la 1a

Descens: Anem per la cresta que en algun punt esdevé prou estreta i no apta per distraccions. Arribem al punt més alt de la roca Viella (1144 m) i baixem a un coll. Anem cap al nord-esquerra. Més enllà trobem una corda per superar un ressalt. Agafem un corriol prou evident entre tarteres. Passem el Pas de les Finestres. Enllacem amb el camí d'anada. Arribem a la pista.

24 min. Arribem a la pista. Als pocs metres hi ha l'aparcament ideal encara que hem aparcat més avall avui. Coordenades UTM aparcament ideal: 31T  x=340530  y=4669307

Segona reunió
Accés: 500 metres abans d'arribar a Abella de la Conca agafem un trencall a l'esquerra.

1km Agafem un camí te terra a la dreta.

1,2 km Aparcament a l'esquerra del camí. Coordenades UTM: 31T  x=340530  y=4669307

Aproximació: De l'aparcament anem a la dreta fins trobar un corriol que puja per un camp d'arbres que travessem. Més amunt el camí s'enfila per un coster vers l'esperó de la via que es veu des de la pista. Girem per un viarany a la dreta. (15 min). Coordenades UTM:  31T  x=340649  y=4669580