SEGUINT LES XAPES GROGUES A LA SERRA DE SANT JOAN: VIA DE LA NÚRIA

Entre setmana veiem la nova ressenya i, com tinc festa el divendres, els companys decideixen anar a fer-la doncs segur que el cap de setmana estarà plena d'escaladors que voldran anar a fer una nova via del Guillem Àrias.
La via és per a seguidors de les seves vies, amb exposició molt baixa i amb un grau accessible. Són nou llargs d'escalar encara que diferenciaria els primers on hi ha força trams aterrassats i no és fins als darrers on la paret té continuïtat. La línia és valenta encara que potser li falta verticalitat.
Com creiem que hem fet la primera repetició val a dir que hi ha alguna pedra que es mou però un cop netejada i amb menys "herbajos" serà una nova clàssica Árias.
1ra tirada (IV - IV+ - 30 metres - 10 parabolts): Pugem per unes plaques un xic discontinues amb algun pas d'adherència.
2na tirada (- 18 metres): De fet no és pas un llarg ja que es va caminant fins arribar al següent mur. Nosaltres vam enllaçar els dos llargs.
3ra tirada (V- - IV + - IV - III - 28 metres - 7 parabolts): A la sortida ens trobem amb un pas que ens exigeix posar cura (V-), Després ens posem en una mena de canaleta tot seguint els parabolts grocs.
4ta tirada:(IV+ - III - 25 metres - 3 parabolts): Només trobem la dificultat al començament ja que acabarem anant caminant per anar a cercar el mur proper.
5na tirada (IV+ - III - 25 metres - 2 parabolts): Idèntica a l'anterior. Aquest primer tram és molt poc continuo ja que anem pujant per ressalts entre boixos.
6na tirada (V - IV - III - 28 metres - 5 parabolts): A la sortida es troba el pas clau de tota la via. Cal anar a la dreta i pujar per una placa que està elevada del terra. A la dreta hi ha una canal per on posarem els peus. El pas està perfectament equipat i es pot fer A0. Un cop superat anem a l'esquerra. No es gaire evident i hem d'anar navegant buscant els parabolts que fins aqui havien estat molt abundants però aquí cal buscar-los. Finalment acabem tirant amunt amb el dubte de qui pugem per la via. Nosaltres vam enllaçar la 4rta i la 5na tirada i la veritat és que havia molt fregament de les cordes.
7na tirada (III - IV - 26 metres - 7 parabolts): Malgrat ser un llarg fàcil té el seu encant doncs trenca la falta de continuïtat dels llargs que a partir d'aquí seran més mantingut. Comencem caminant cap a l'esquerra fins arribar a un muret més vertical on escalem. En la part més alta hi ha un pas que requereix la nostra antenció (IV)
8na tirada (III - IV - IV+ - 30 metres - 10 parabolts): Ens decantem decididament cap a l'esquerra. A la part final hi ha una placa d'adherència i una canal dreta (IV+) dreta, però com sempre perfectament equipada. Dalt cal agafar-se a un arbre i miraculosament una corda fixa que va molt bé doncs anem a un terreny herbós i pendent que no fa gens d'il·lusió.
9na tirada (III- IV - 30 metres - 6 parabolts): Anem a l'esquerra i al girar ens trobem amb una placa per on pugem.
10na tirada (III - IV - IV+ - 30 metres - 9 parabolts): Sembla que la sortida de la via està molt més lluny però el que fem és girar a l'esquerra i sortir a una terrassa. Ara només ens queda el darrer pas que ens exigeix fer una mica de força de braços, hi ha bones preses de mans i ja sortim de la via.
Anem amunt seguint algun tram de fites, fins sortir a les antenes (6 min.) on trobem una pista que anirem seguint.
Ja en la part inferior veiem unes torres de la llum que ens permeten adreçar un revolt de la pista.
1 h 20 min. Arribem al cotxe.
Accès:
A Coll de Nargó prenem la carretera L-511 - C-363 a Isona. Passem el Coll de Boixols i entre el quilòmetre 21 i 20 agafem una pista que surt a la dreta. Cartell direcció a: Els Prats - Montanissell - Sallent.
0,7 km. Arribem al coll de la Creu de Ferri. Anem a l'esquerra. Cartell direcció a: Els Prats.
2, 2 km. Aparcament per un parell de cotxes. Indret ideal per fer un reconeixement de la via amb la ressenya.
Seguim unes fites escadusseres però principalment anem pujant per un llom costerut cap a la paret primer amb vegetació baixa però després per trams boscosos.
30 min. Arribem al peu de la via.

Dificultat: IV+(amb algun pas de V/A0)
Temps d'aproximació: 30 minuts.Fort desnivell.
Temps de descens: 1 hora 20 minuts.
Grau d'exposició: Baix
Material: 10 cintes exprés, reunions. Si es volen doblar llargs cal dur-ne més.
Roca: Calcària. Com anem per terrasses cal compta amb pedres que poden caure.
Observacions: Guillem Àrias amb la col·laboració de Esteve Fabra i Martí Santamaria.