VIA L'ADOPTADA DEL BARRANC FONDO DE SANT LLORENÇ DE MONTGAI

Avui he anat a fer la via L'Adoptada amb el pare putativo que vindria a ser el pare de la via però que no té papers. Ara us ho explico. Fa uns 25 anys en Lluís Olòndriz es va mirar una via pel barranc Fondo on va posar alguns parabolts però la feina i la familia va fer que aquesta via quedés abandonada. Ara, uns quants anys després, uns altres escaladors li han agafat la via, l'Adoptada. Ell reconeix que no l'hagués acabat mai i que la tenia totalment oblidada. Així que res que opinar sobre la nova obertura que es prou interessant encara que la roca deixa una mica que desitjar.
Està situada al costat de la via Totxo Petra que vam fer l'altre dia encara que més exigent.  Hi ha, però, molta cosa que es pot ressoldre en A0.
Aquesta vegada hem decidit anar-hi per la pista de darrera a Vilanova de la Sal. A la Totxo Petra van anar pel barranc així que ja decidireu vosaltres per on voleu anar.
A grans trets, pel barranc Fondo es camina molt més però la localització de les vies és molt evident. Per la pista, més curta, però cal trobar les vies en la carena.
1ra tirada (V- - V+ - V - 22 metres - 8 assegurances): Sortim per un petit sostre que ens obliga a contornejar-ne però no és gaire exigent (V-). Anem pujant fins trobar un forat que voregem per l'esquerra (V+). Ara la roca canvia i entrem a una zona de codòls que ens fan una mica de por, però la dificultat baixa en general (iV+) doncs hi ha algun ressalt salvador. Les reunions són còmodes.
2na tirada (IV- - 6b/A0 - 20 metres - 6 assegurances): Ja veiem el mur que ens exigeix tibar de valent però abans tenim que passar uns metres per una placa tombada amb molsa que no es gaire agradable (IV). El seguro lluny.
Arribem a la placa que no podrem fer integralment en A0 (ho vam intentar, je,je,je) primer comença amb un tram amb un petit desplom i més amunt anem per una placa amb poques preses (6b o 6a+ que es pot rebaixar a 6a/A0). Potser hi ha més cantillo a la dreta de per on marquen els parabolts. A l'esquerra hi ha una fissura bona.
3ra tirada (6a - V - III- 20 metres - 7 assegurances): Placa llisa que voltem una mica per la dreta. Tram exigent. Més amunt i, de sobte, s'acaben les assegurances (hi ha spits i parabolts) i tot són dubtes. En Lluís se'n va per la dreta cercant alguna cosa. De fet la via va recte amunt però personalment penso que falta alguna cosa per protegir  (V). Té menys dificultat que els passos anteriors però la roca no és tan bona, Un cop arribem a la següent cinta ja podem arribar tranquil·lament a la reunió.
Sortim a la carena i ara hem de baixar a cercar el cotxe que tenim a la pista de Vilanova de Meià on arribem en 5 minuts.
En el km. 10,3 de la carretera LV-9047 de Sant Llorenç de Montgai a Camarassa (després de passar la paret de l'Os) agafem un trencall a l'esquerra. Pista a Vilanova de la Sal.
0,3 km. A la dreta surt la pista al refugi del Xut. Anem per la dreta.
2,5 km. Hi ha un alt arbre a l'esquerra. Aquí comença un barranquet i aparquem.
A l'esquerra trobem una primera fita. Anem seguint un parell més però després anem sense camí definit.
Busquem el millor pas entre la vegetació amb una certa tendència a l'esquerra.
8 min. Sortim a la carena. Cerquem la instal·lació de la via Totxa Petra i més a l'esquerra la de Via Adoptada. Hi ha un tram de cadena soldat a les xapes per on passem les cordes per rapelar. No hi ha confusió possible (o potser si...). Són 60 metres encara que nosaltres no ens vam fiar i vam fer un ràpel intermig en la primera reunió.
Dificultat: 6b (A0), obligat 6a
Temps d'aproximació: 8 minuts
Temps de descens: 5 minuts.
Grau d'exposició:  Baix.
Material: 8 cintes exprés i reunions.
Roca:Calcaria i conglomerada. En els trams de conglomerat cal anar especialment amb cura.
Orientació: Sud
Via equipada per: A. Rovira i J Bernat a l'any 2015

1. Gràcies per difondre la via, cada cop hi tenim més feina al Torrent fondo!