ESPOLON GUANCHINFU PER DESCOBRIR LA PEÑA PREDICADERA

Feia dies que els companys em parlaven de les excel·lències de la peña Predicadera en la serra de Guara. Avui he tingut ocasió d'anar i la veritat és que m'he quedat meravellat de la roca. Diuen que és tillita caliza on els diferents còdols estan conglomerats amb caliza. És la roca en que tots els escaladors hem somiat sempre: Compacta, abrasiva i adherent. De vegades apareixen bústies que no esperaves trobar. Qui pot donar més?
Els llargs de baix són tipus plaques i per contraforts. Els dos darrers són més que genials doncs hem de pujar per xemeneies i algun petit desplom. La via està perfectament protegida i pensava per escalar i fruir.
Fins l'any passat havia una restricció d'escalada durant els mesos de gener fins l'estiu però actualment s'hi pot escalar tot l'any.
Costa una mica localitzar la via encara que jo anava amb el Lluís que ja se l'havia fet. Puja per l'esquerra d'un contrafort pot servir de referència i que hi ha tres o quatre parabolts seguits.
1ra tirada (III+ - 30 metres - 8 parabolts): Et mires el llarg des de baix i no sembla dífícil però tampoc diries que és de III+. Et falta contacte amb la roca quan t'hi poses veus que hi ha preses per tot arreu i la roca és molt adherent així tenen raó és de III+.
Puja per un contrafort que hi ha a l'esquerra de la via Espolon Starlux. Des de terra ja es veuen 4 parabolts. En la part superior hi ha un ressalt i anem a l'esquerra. Pugem uns metres més recte a munt i trobem la reunió.
2na tirada (IV - 30 metres - 7 parabolts): Sortim per un muret que ens duu a un contrafort carener. Els darrers metres són caminant.
3ra tirada (IV - 35 metres - 5 parabolts): Anem a l'esquerra. Al llarg de tot el llarg anirem pujant en diagonal. De fet anem a buscar un nou esperó per on puja la via.
4ta tirada (IV+ - 35 metres - 7 parabolts): Pugem recte amunt. Als pocs metres trobem un petit ressalt que ens exigeix tibar la cama i veure si podem pujar per la dreta o per l'esquerra. Al final del llarg hi ha un mur que s'adreça una mica però es puja amb més facilitat de la que esperàvem inicialment doncs hi ha força preses i bones.
5na tirada (V - 30 metres - 9 parabolts): És el llarg més espectacular de tota la via. La forma de la paret ha canviat. Anem per un esperó molt característic. Primer ens trobem amb una xemeneia dreta però amb moltes preses que es puja amb facilitat (IV+). Després arribem a un desplom on els alts tenim avantatja doncs dalt hi ha una bústia on podem posar les dues mans i fer una bona tibada (V). El pas més compromès encara no l'he fet. Arribem a un muret. La via va per l'esquerra a buscar una canaleta per on pujar. Ja entrar a la canal impressiona però pujar-hi encara més (V/V+). He vist un company que ha anat per la canal de l'esquerra i pujava amb més facilitat traient les assegurances que li havia posat el primer. Tot són opcions.
6na tirada (V+ - 15 metres - 4 parabolts i 2 espits): Anem cap a l'esquerra a buscar la darrera canal. Primer trobem un espit vell que no vam aprofitar i vam anar a buscar un primer parabolt. Ara cal entrar a la canal en un pas de confiança. Un cop a la canal cal tibar fort doncs la paret és dreta. Un cop en el tram més vertical podem sortir de la canal i fer-ho per fora (per a manolos), o bé, fer un ramonage encastrant-nos en la paret. Al mig també hi ha un espit vell que si fessim anar podríem pujar en A0. Aquí trobem la dificultat màxima de la via. V+.
El més pràctic és seguir les nombroses fites que indiquen un senderó que primer puja per després anar a buscar una canal amb tartera per on s'ha dibuixat un senderó prou agradable. Caldria posar-hi uns 40 minuts de baixada fins enllaçar amb el camí d'anada. En 1 hora arribem a l'aparcament.
Aproximació a la via:
La roca Predicadera es veu des de ben lluny. Agafem la pista que marca cap a Nocito. Als 15 minuts. Deixem la pista principal i agafem un trencall a la dreta. Molt evident.
Abans d'arribar al barranc s'incorpora per l'esquerra el camí de baixada. Un cop hem creuat el barranc hem d'anar seguint les fites - cal anar amb compte -. Arribem a un punt on hi ha una corda que ens permet superar un primer contrafort pel seu punt feble. El segon el superem fent un tomb a la dreta.
En arribar prop de la paret baixem per una carena fins entaforar-nos en una canal secundària fins situar-nos a peu de paret. Aquí ens anirà molt bé observar la foto de conjunt de la paret. 50 minuts.
Venint de Catalunya hem d'agafar l'autovia A-22 que va a Osca. Agafem la sortida a Sietamo i en arribar a la carretera vella (abans d'arribar a Sietamo) anem cap als pobles de Liesa i Ibieca. Tirem amunt i sortim a la carretera que va al poble d'Aguas (per on també podem venir) i anar 50 metres a l'esquerra per agafar una carretera a la dreta. I ara no hi ha com seguir les indicacions del gràfic de X. Larretxea. Pista en bon estat que ens duu a l'aparcament de la Tejeria on només caben 7 cotxes. Alerta que diuen que passa la Guàrdia Civil a posar multes.
Dificultat: V+/A0. Obligat V.
Desnivell: 190 metres.
Descens: 1 hora.
Grau d'exposició: Baixa
Via equipada
Material: 10 cintes i reunions.Algunes de les cintes han de ser llargues per evitar fregaments.
Roca: Tillita caliza. Una meravella.
Orientació:Sud. Ideal per l'hivern.
Via oberta:  Via oberta per Àngel Guerrero, Paco Hinojo, Joaquin Floria i Jorge Castaño.