BETELGEUSE AMB COMBINACIÓ DE LA TINTIN

Avui ens hem decidit a fer la via Betelgeuse a les Moles del Don a l'Estret d'Arnes encara que ja veureu que hem fet una adaptació nostra. Té fama de perdedorar però el problema és que ha hagut un pas que no ens ha donat prou confiança per una equipació inadequada al nostre entendre. Així que hem anat a fer el segon llarg de la Tintin a les Moles però després hem tornat a la Betelgeuse i hem passat per sota del "tupe" del Tintin i hem sortit casi caminant de la paret. Una proposta creativa que creiem interessant de comentar per si a algú li pot ser de profit
Descripció de la via:.
1ra tirada (V- - IV+ - V - 40 netres - 5 parabolst repintats de color blanc): Des de la base de la paret veiem una xapa pintada de blanc. Està una mica allunyada del terra especialment si tenim en compte que la sortida és una mica estranya i cal tibar. Millor sortir per l'esquerra i resseguir una repissa pels peus que pujar al recte (o al meny així ho vam fer nosaltres que no ens vam encarar directament a l'assegurança.
2n tirada (V- - IV+ - 25 metres - 5 parabolts): La via Betelguese va a l'esquerra seguint tres parabolts propers però després d'aquest ve un passet que no està protegit, i el que és pitjor, tampoc es veu res pel damunt. Una llàstima perquè el llarg sembla molt interessant però l'equipació "extranya" justifica que no hagi cap ressenya penjada per internet. Després d'intents prenem la decissió de baixar-hi doncs no ens podem permetre el luxe de fer-nos mal.
Així que decidim anar a pujar per la via Tintín a les Moles. Passem per darrera de la savina i llavors ve aquell pas sobat que exigeix tibar de valent, cal posar-li com a mínim, un V- encara que cal reconeixer que la majoria del personal fa un A0. La resta del llarg és molt agradable de IV+. A destacar que hi ha una placa que sembla que hagi de caure però com diu el company si no ha caigut serà molt que ho faci avui!!!
3ra tirada (IV – 30 metres – 4 parabolts): La via va a l'esquerra i superem una balma. Passat el segon parabolt decidim abandonar la Tintín a les Moles i veure si podem retornar a la via Bitelgeuse i premi. Sota del tupe del Tintín trobem la reunió i per sota els parabolts enblanquinats.

4rta tirada (IV –  30 metres – 4 parabolts): Estem sota de la visera del Tintín i anem a l'esquerra. Primer trobem una reunió que creiem que deu de ser de la via Arrels. Més amunt comença un llarg flanqueig a l'esquerra per una placa blanquinosa just a tocar de la visera.
5ena tirada (III - IV+ -  45 - 3 parabolts): Ara ens toca anar grimpant sense gaire dificultat. Per l'esquerra veiem la sortida directa de la via Arrels - que ens tempta, V - però anem per l'esquerra. Passem una reunió i anem caminant per l'esquerra. Anem per una feixa i al fons veiem un parabolt mig amagat que ens indica per on hem de sortir. La darrera sorpresa de la via serà superar aquest ressalt (IV+).
Descens
A tocar de la sortida de la Tintin a les Moles hi ha una línea de rapels (40 - 30 que ens porten a la primera reunió de la Bitelgeuse on fem un altre rapel de 30 metres que ens deixa a peu de via).
Agafem el camí de tornada i arribem a l'aparcament en 17 minuts.Sense inclour el temps dels ràpels.
També podem anar més a l'esquerra i baixar per una canal. Els darrers metres són dreta però es poden arribar a fer sense emprar les cordes. Cal posar uns 35 minuts ben bonts per arribar a l'aparcament.
A Horta de Sant Joan prenem la carretera descendent cap a Arnes. En arribar a la carretera principal (T-330) tirem 300 metres a la dreta i prenem la pista asfaltada a l'esquerra que va a l'àrea del Mas de la Franqueta. Aviat la pista esdevé de terra però amb bon ferm.
En el km 7,5 trobem un revolt i un aparcament a la dreta on deixem el vehicle.
A l'extrem inferior de l'aparcament trobem un sender que va paral·lel al riu que prenem.
10 min. Abandonem el camí i creuem el riu i ens situem a peu de via que hem estat observant mentre venien.
Dificultat: V -
Desnivell: 170 metres
Material: 6 parabolts i reunions.
Via equipada.
Roca: Conglomerada. No sempre de la qualitat que voldríem.
Via equipada per Josep Carreter l'abril de 1990 (via Betalgeuse i la Tintin a les Moles va ser oberta per Kildo Carreter i el seu fill, Josep,  l'abril de 1986