VERTICALITAT A LA PEÑA ROJA DE RIGLOS

Avui la nostra intenció era anar a escalar al Pirineu d'Osca però quan estem arribant a la capital ens agafa l'aigua. Parem en una benzinera i veiem que avui no és un dia per anar a Pirineu, un altre dia serà. Busquem plans alternatius. Crec que a Riglos ja ha plogut i ara el que farà és assecar la paret. Ho encerto (una vegada a la vida!!!).
Recordo que hi ha la via normal a la Peña Roja que només es pot fer a l'estiu - a Riglos a l'estiu?? - Si, és una cara nord on no es pot anar quan ja comença a fer fred. El grau és accessible V- i equipada però no crec que sigui una via fàcil doncs cal tibar. Anem-ho a explicar detalladament...
1a tirada (IV - V- - 25 metres - 7 assegurances): Els tres primers parabolts estan situats a l'agulla Gómez - Laguna. Anem a buscar un evident canal-xemeneia. No hem d'entrar a dins doncs es va millor per fora. La xemeneia és molt vertical encara que hi ha moltes preses aprofitables (V-). Sortim per l'esquerra i ens situem damunt de l'impressionant pont de roca per on hem passat en començar la via. Tirada atlètica.
Senbla ser que la via original anava per l'altre costat del pont natural i era molt més fàcil. Actualment no hi passa ningú perquè està desequipada.
Alerta que en el croquis no hi ha totes les assegurances que hi ha a la paret.
2a tirada (IV+ - 25 metres - 7 assegurances): Pugem un muret i anem cap a l'esquerra. En el quart parabolt surt una altra via a la dreta. Primer trobem una panxa i després pugem per un diedre que acaba amb una altra panxa que ens duu a la reunió.
3a tirada (IV+ - 35 metres - 14 assegurances): Sortim per un mur vertical i girem a l'esquerra a buscar una canal molt marcada per on pujarem. És molt dreta però està ple de bones preses - que si no!! - Si que és una tirada de IV+ però quan arribes dalt arribes a la reunió estàs tocat perquè no hi ha gaire espai per respirar. Al mig hi ha una altra panxa més marcada que les anteriors però hi ha bon canto i es puja seguint la tònica de la tirada. També hi ha una anella per fer un rapel intermig si no es porten cordes de 60 metres.
La reunió es munta ja a la carena en un filferro que envolta un contrafort.
4a tirada (IV - 25 metres - 6 parabolts): Pura tirada de transició al cim. El caos de pedres és notable. Tot fa una mica de por encara que les pedres estan molt millor del que sembla a primer cop d'ull. Durant tota l'escalada tens la sensació que puges per un pedreguer però les roques no es mouen perquè és una via clàssica molt repetida. Ara aquí dalt penses en seguir la línia dels parabolts per no passar per un lloc on no vagi la gent i volen els rocs. En el cim trobem un altre fil ferro.
Alerta en la primera i segona tirada no vaig comptar les assegurances doncs creia que estaven ben dibuixades en la ressenya i ho fet de memòria. En el tercer llarg ja vam veure que la cosa no estava bé doncs el company es va quedar sense cintes.
Totes les reunions estan equipades per poder rapelar.
Del cim baixem a la tercera reunió. En el següent ràpel cal anar amb cura doncs el nus es pot posar - s'acabarà posant segur - en una petita fissura i podeu tenir problemes per recuperar les cordes. La millor solució - al menys és la que vam fer nosaltres - és en baixar el darrer procurar fer passar el nus després de la fissura per evitar problemes majors.
Des de la segona reunió es pot fer un tercer ràpel d'uns 50 metres fins la base de l'agulla sense passar per la reunió del pont natural.
Anem pel camí de pujada fins a l'aparcament 20 min.
A la vora del cementiri de Riglos hi ha una una zona d'aparcament. A tocar hi ha el Centre d'Interpretació ARCAZ.
Baixem per una pista de terra.
3 min. Coll. Continuem per la dreta.
6 min. Dipòsit d'aigua. Enllacem amb el camí que puja del poble. Ens trobem amb un GR. Anem a la dreta.
12 min. Trencall a l'esquerra. El sender que s'enfila cap a l'Agulla Roja té una fita a l'inici.
Hi ha un moment que el sender gira a l'esquerra cap a l'agulla del Coret. Podem adreçar.
Arribem a l'agulla Roja i ens enfilem per una canal costeruda. Ja en el vessant nord trobem un impressionant pont natural de roca. Passem a l'altre vessant.
Abans d'entrar al poble de Riglos, després d'un revolt molt marcat, trobem una pista que s'enfila muntanya amunt vers el Cementiri i el Centre d'Interpretació ARCAZ on podem aparcar el cotxe.

Dificultat: V-

Desnivell: 110  metres.

Temps de descens:20 min. sense incloure ràpels.
Grau d'exposició: Baix
Roca: Conglomerat de còdol gran. Tècnicament és diu tillita. Visualment fa por però és molt més bo del que aparenta, si més no pel pas de cordades doncs és una via que es força.
Orientació: Nord
Via oberta per
la cordada de Montañeros de Aragón formada por Francisco Fau y Ángel Serón el día 5 de junio de 1947. Com a curiositat podeu llegir: Los nombres de la Peña Roja on se'ns parla dels enfrontaments entre els Montañeros de Aragón i el Frente de Juventudes.