LA PEDRA: PARET DE L'ESTRET: VIA UNAI

Avui el Pep del refugi de l'Arp pot sortir una estona a escalar i aprofitem anar de bon matí a la Paret de l'Estret a fer la via Unai.
És una via curta, de dos llargs, que quan arribes dalt trobes a faltar més paret però que és ideal per fer amb combinació amb altres vies properes de la zona. Via feta per fruir i res més, doncs està equipada i de dificultat accessible sense problemes. Ideal per passar l'estona i riure.
Ens situem al peu de la paret - on he posat una fita - i hem de grimpar 10 metres per situar-nos al peu de la via. A l'esquerra d'una savineta hi ha el primer parabolt, una mica més a l'esquerra hi ha el segon. Val a dir que la primera assegurança està una mica lluny del terra.
1a tirada (IV - IV+ - IV - 35 metres - 8 parabolts):
Ens encarem vers la savina, podem jugar a anar per la dreta per una mena de canal (jo), o anar al recte més difícil per on passa el Pep.
Ressenya treta del llibre: Escalada al Solsonès
En arribar a la savina xapem la primera xapa i anem a l'esquerra. Segurament és el pas més complicat de la via (IV+). Anem flanquejant a l'esquerra i pujant j sense dificultat. Ens situem en un petit ressalt que ens torna a exigir tibar encara que el podríem evitar per la dreta si volem navegar per la paret.
Arribem a la reunió. A la dreta hi ha una bona sabina. A la reunió hi ha un mallon d'on rapelarem.
2na tirada (IV - III+- 25 metres - 8 parabolts): Sortim per l'esquerra. El primer pas cal mirar-ho però després la paret va tombant i anem pujant a quatre grapes. Potser si que hi ha massa parabolts però és una via per portar a gent que no està acostumada a escalar. La reunió està situada al terra amb una anella.
Potser amb un rapel de 60 arribàvem al terra però nosaltres en vam fer dos i així no tenir problemes recuperant la corda entre la vegetació. Primer un rapel fins al primera reunió (25 metres) i un altre de 30.
Baixem pel camí de pujada (5 min.)
Inici de la via
Agafem el trencall al poble de La Pedra. Poc després deixem l'accés a La Pedra i prenem un trencall a mà esquerra senyalitzat capel coll de la Santa Creu i els Estrets.
Uns 3 o 4 km. més amunt hi ha la baixada als Estrets. Molt evident. A l'esquerra tenim els cingles del Custodi i a la dreta la paret dels Estrets. Hi ha un aparcament per un parell de cotxes a l'esquerra on aparquem.
Baixem per la carretera, passem una primera barrancada pedregosa i poc més avall pugem pel talús de la carretera, a mà dreta, i pugem entre el bosc fins fer cap al peu de la Paret dels Estrets i busquem la via (7 min.). Cal tenir present que els primers metres no són evidents doncs cal grimpar uns 10 metres per situar-nos al peu de la via. Nosaltres vam posar algun fita.
Valoració.Escalada climbing lovers. Deixa bon reguts de boca encara que és massa curta.
Dificultat: IV
Temps d'aproximació:7 minuts, encara que costa trobar l'inici de la via.
Temps de descens:5 minuts.
Material: 8 cintes i reunions.

Roca:Conglomerat. Encara que sigui una via que es fa força sempre pot haver una pedra que vulgui viatjar.