CRESTA DEL GALLO A OLVENA: PURA CRESTA

Avui hem anat a fer la Cresta del Gallo, també se la coneix com los tres Espolones,  a l'estret d'Olvena. Feia temps que la tenia a la llista d'escalades pendents però pensava que no era gaire interessant però veig que tinc poca intuició. Si us agrada les crestes aquí és per xalar de valent doncs és una escalada amb ambient i els llarg són prou diferents per no avorriu-vos gens. Dalt us semblarà molt curta.
pas clau de la via
Ens situem a tocar del riu. Veiem un parabolt a la base per muntar reunió. En alguna ressenya he vist que proposen no fer-lo anar doncs diuen que per aquí cauen les roques. Nosaltres no el vam fer anar però no es pas veritat que per allí caiguin pedres...
1a tirada (IV - V - 30 metres - 2 parabolts i un pont de roca ):
Anem a la dreta de la cresta per una fissura on trobem el pont de roca. Roca a controlar ens aquests primers metres. Més amunt les preses es fan més menudes i trobem els parabolts - que ja es veuen des de la base - Estem en el pas clau de la via. Cal agafar-lo a la dreta i potser el que sembla més difícil és més fàcil i el que semblava fàcil és difícil. Llarg bonic. A primera hora del dia costa de fer fotos bones doncs el sol molesta. Reunió molt còmoda. De fet es podria arribar a estalviar aquest primer llarg.
2a tirada (IV - 30 metres - 1 parabolt, 2 claus vells i  ponts de roca):
Baixem uns metres i arribem a un collet - on podríem arribar caminant. i pugem per una marcada aresta. Trobem un parabolt. Ens posen dins d'una canal - per on anem pràcticament caminant - i després tornem a ficar-nos a l'aresta. Molt d'ambient.
3a tirada (IV - 30 metres - 1 savina - 2 claus - 3 parabolts): Ara la cresta esdevé curiosament estreta i espectacular. Només és IV però fantàstic i amb les preses necessaris. No el vaig trobar un IV camí de vaques... Al costat de la reunió hi ha una savina i un clau vell que no acabo gaire d'entendre. Segurament són de la primitiva reunió. Ara les reunions estan equipades per dos parabolts. Aquesta és una mica estreta per cordades de tres.
4a tirada (II+ - 30 metres - 1 parabolt): Pràcticament anem caminant per una cresta sense verticalitat, passant per diferents blocs. Tirada de transició.
Descens: Fem els darrers metres de la cresta i arribem a un camí que duu fins al poble d'Olvena. Anem avall i aviat arribem al camí que dúiem a l'anada. Arribem a l'aparcament (8 min.).
A la carreta N-123 que va de Barbastre a Graus (Benasc) hi ha un congost (d'Olvena). A l'entrada de l'Estret trobem el trencall a l'esquerra al poble d'Olvena. Només passar el pont aparquem. Ja des del pont veiem la cresta. Aparquem el cotxe en la primera esplanada.
Agafem un sender que remunta amunt. Va contornejant la muntanya, és l'antic camí al poble d'Olvena amb trams sustentats en pedra.
4 min. Ja davant del la cresta. Abandonem el sender i agafem un carrerany pendent que va a buscar la  base de la cresta (8 min.).

Dificultat: Un pas de V .
Desnivell: 120 metres
Descens: 8 minuts
Grau d'exposició: Baix. Possibilitat d'autoprotegir la via, encara que en els punts més difícils hi ha assegurances.
Material: 6 cintes expres, tascons, friends i reunions.
Via semiequipada
Roca: Calcària. Prou bona.
Orientació: Sud.Sud-oest
Via oberta per: J. Murciano, P. Albano i J.I. Corniel al novembre de 1977.  Reequipada per Aitor Sanches i José A. Fernández, l'agost 2009.