PILAR MARTINEZ A LA GORRA FRIGI: NO DEFRAUDA

Quan vam quedar amb l'Aleix per anar la via Pilar Martínez a la Gorra Frigi no pensava que m'aportaria res de nou. Una més a la Gorra Frigi, vaig pensar.
Anàvem per veure si havien canviat els rapels de baixada segons ens havien dit. La informació era incorrecta.
Però la veritat que m'ha agradat prou. He comptat 9 vegades pujades a la Gorra Frigi i sempre per vies diferents. Potser la Gorra Frigi és l'agulla que té més vies!!!!
La Pilar Martínez m'ha agradat perquè la trobo força variada.

1a tirada (II - III - 30 metres - ¿?): El primer llarg surt del contrafort més baix de Gorro Frigi, per sota de l'ermita. Veiem que el Mestre Guillem Arias no el fa sinó que surt de l'ermita, anant horitzontalment. Si ho mestre ho fa nosaltres, alumnes dolents, també ho farem.
2a tirada (III - IV - 40 metres - 9 parabolts): Tirem a l'esquerra de l'ermita i localitzem una feixa. Al començament trobem la via GEDE i tirem una desena de metres més enllà i trobem la reunió primera de la via. Amunt. Només cal anar seguint les xapes que tendeixen anar a l'esquerra. Hi ha moltes assegurances però si voleu deixar-ne alguna de posar no us passarà res. Aquí venim a fruir de l'escalada.
3a tirada (IV+ - IV - 40 metres - 10 parabolts): Tirem un metre més a l'esquerra. Continuem amb aquesta tendència. Un metres més avall, i de color blau, hi ha la reunió de la GEDE que aviat ens abandonarà.
Hi ha trams verticals i amb poques preses. En alguna ressenya hi posa V però nosaltres li posem IV+. De ben segur l'abundància de ferro ens dona tranquil·litat. La reunió queda una mica a l'esquerra de la línia natural.
4a tirada (IV - IV+ - 30 metres - 8 parabolts): Si feu una bona alternança de cordades, el darrer no cal que arribi a la reunió i pot tirar amunt. Cal posar una cinta ben llarga doncs si no hi ha molt fregament de la corda. En el pas estret on supereu el llavi de roca que heu pujat des del començament  està protegit per un ferro vell, però no patiu damunt teniu un altre parabolt i us el podeu saltar (IV+). Ara pugeu per una mena de terrasses. Aneu pujant segons us marquin els parabolts. La reunió la muntem al peu de la fissura que separa un bolo immens.
5a tirada (IV - 15 metres - 3 parabolts): Ara hem de fer un flanqueig de 15 metres. No és difícil però generalment no sol agradar. Al començament no veiem molt clar per on agafar-lo. Va en línia recta amb la reunió. Aquí els parabolts estant separats.
6a tirada (IV - IV+ - 30 metres - 11 parabolts): Continuem el flanqueig però ara les cintes estant posades tan prop que es pot anar fent A0 amb comoditat encara que hi ha bones preses per fer-lo en lliure (IV) però pilla color.
Als 10 metres aproximadament acabem el flanqueig i tirem amunt. Només cal anar seguint parabolts. Hem de pujar un ressalt a l'esquerra. En una ressenya em vist que posava que havia un aleje. No és pas veritat. El que passa és que pots fer tot el llarg en A0 però hi ha un lloc que no arribes al parabolt i has d'escalar. El llarg sembla molt impressionant però es fa prou bé. Nosaltres li hem posat IV+ i no V com en moltes ressenyes (i no som bons). La roca en aquest darrer tram vertical no dona gaire confiança però la veritat és que està molt bé. Finalment sortim caminant fins sortim al cim de la Gorra Frigi.

A uns 10 metres a la dreta de la nostra reunió trobem la instal·lació de rápel d'uns 25 metres que ens deixa és un ressalt en el vessant que mira al monestir on trobem l'altre rapel. Aquest rapel fa 55 metres. L'han posat més a la dreta i així la corda no s'enrotlla amb les branques d'un arbre. Aquest rapel llarg veig que es pot partir per la mitat.
Baixem seguint el mateix recorregut que a l'anada.

Hi ha tres opcions per pujar a Gorros. Agafant el funicular de Sant Joan on ens queda a uns 10 minuts de la base de la paret. Pujant pel Pas del Francés i agafar el trencall cap a l'ermita de Sant Anna on cal posar-hi 45 min. fins al funicular, o pujar pel camí de l'ermita de Sant Miquel on també cal comptar uns 45 min. Una mica acaba sent una qüestió de gustos.
Un cop situats al peu del Gorro Frigi agafem la canal que hi ha entre el Gorro Frigi i la Magdalena Superior. És una canal dreta i costeruda on hi ha una corda per superar un tram força llis i pendent. La pujada és dreta i cal anar amb cura. Arribem al coll entre el Gorro Frigi i la Magdalena Superior en una hora. Encara ens queda 10 minuts per baixar fins al balma on hi ha una petita construcció que alguns anomenen ermita.

Dificultat: IV+
Temps d'aproximació: 1 h 10 min.
Grau d'exposició: Molt baix.
Material: 11 cintes exprés i reunions.
Roca: Conglomerada, Molt bona. En el darrer llarg la sensació és que no és tan bona però es passa prou bé.
Orientació: Sud-oest
Via oberta per: No tenim dades.