LLUM I LLIBERTAT: L'AGULLA AJAGUDA

El 10 de setembre comença els actes de la Diada amb una activitat ben singular. Es vol il·luminar Montserrat des del cimal de 131 agulles més representatives. Tantes agulles com presidents ha tingut la Generalitat.
És un esdeveniment prou rellevant perquè la meva entitat el Centre Excursionista de Lleida i la meva secció d'escalada la SEAM agafessin la responsabilitat d'agafar una agulla.
La que vam triar va ser l'Agulla Ajaguda, a tocar amb el coll Mosset. Era una agulla que desconeixia. Avui he volgut anar a escalar-la per tenir les coses clares el dia 10.  No presenta gaire història l'ascensió.
1a tirada (III - 35 metres - dos arbres per llaçar): La via és prou evident doncs com el nom de l'agulla indica té un lateral tombat, envoltat de parets verticals. Es puja entre caminant i escalant. Hi ha dos arbres que aprofitem per llaçar-los i assegurar-nos. No ens vam posar els peus de gat.
Al mig hi ha una mena de fissura i dalt hi ha un arbre. En alguna ressenya he vist que munten una reunió intermitja però nosaltres com anàvem amb cordes de 70 m. vam tirar amunt.
Els darrers metres són una mica més verticals i donen la sensació que la roca és més trencada. La veritat és que si que ho devia ser però com tothom ha passat pels mateixos còdols han quedat els més ferms.
Després vam anar a fer l'agulla de l'Avenc que està a la vora.
En una savina cimal muntem el ràpel de descens de 35 metres que ens duu a la base on hem començat a escalar.
Nosaltres vam decidir baixar per la canal del Joc de l'Oca muntant 13 ràpels. És una forma original de baixar. Vam estar 1 h 20 min. rapelant i per arribar al cotxe vam estar des del cim 2 hores 45 minuts.
Baixador descobert i netejat per J. M. Torras i A. M. Pallejá el 27 de febrer de 1966.
Accés: Des de l'urbanització del Bruc anem a l'aparcament de Can Jorba, degudament senyalitzat.
Aproximació: Agafem un sender que surt a l'extrem de l'aparcament.
5 min. Sortim a la pista a Can Jorba. Als pocs metres agafem un sender a la dreta.
10 min. Fem cap a la pista que puja de Vinya Nova. Anem a l'esquerra.
15 min. Deixem la pista a Can Jorba i agafem a la dreta un sender (tanca de fusta) que s'enfila vers la muntanya. El sender esdevé, en alguns trams, costerut i sembla que puja per una barrancada que ha malmès el terra que esdevé un pedregam de mal pujar. Anem pel camí dels Francesos.que puja fins a Sant Jeroni.
47 min. Arribem al coll de Moset o de l'agulla Ajaguda (840 m.). Al costat tenim la nostra agulla.
Anem vorejant algunes roques.
50 min. Ens situem en la base de l'agulla.

Valoració: .No serà la millor escalada de la vostra vida però serveix per un acte reivindicatiu, i està especialment pensat perquè els companys excursionistes es posin un dia el boudrier i assoleixin un dia una agulla amb el suport moral d'una corda.
Dificultat: III
Temps d’aproximació: 50 minuts.
Temps de descens: 2 h 45 min. doncs vam baixar per la canal del Joc de l'Oca.
Grau d’exposició: Baix.
Via desequipada.
Material:Cordinos llargs per llaçar els arbres que trobem.
Roca: Conglomerat. Hi ha algún tram de no gaire qualitat.
Orientació. Oest.
Via oberta perLa primera ascensió a l'agulla fou protagonitzada per J. Torras i J. Nubiola, el dia dels inocents, el 28 de desembre de 52.