ESPERIT D'AVENTURA AL DITET DE CANALDA

Canalda té la seva fama ben guanyada. Com sempre hi haurà partidaris i detractors però el món continuarà rodant d'oest a est cada dia malgrat les discussions dels que tenen poca feina. A Canalda no hi ha parabolts, no hi ha vies equipades. Hi ha escaladors/es que m'han dit que no hi tornaran mai.
Avui he decidit anar a escalar el Ditet de Canalda, i la veritat, no hi tornaré mai més. Per això faig aquest blog per donar-vos la meva opinió i vosaltres decidiu. Ens vam posar a l'agulla sense gaire- cap - informació, teníem la sensació de ser els aperturistes. A internet no existeix...
El Ditet és una agulla separada de la cinglera. No ens d'estranyar que Anselm Montraveta i Josep Cal per allà l'any 1978 pugessin aquesta agulla.
DESCRIPCIÓ DE LA VIA
1a tirada (IV+ - IV - 25 metres - un espàrrec, arbusts i un pont de roca): La via és molt evident. Puja per una canal que hi ha entre l'agulla i la paret, pel vessant oest.
Ens trobar-nos al peu de la via veiem un espàrrec del 10 mm (caragol) d'un parabolt però no hi ha xapa. Llacem l'espàrrec com podem. La sortida és exigent (IV+) i cal anar amb compte amb les pedres que n'hi ha moltes, però no totes són bones.
Un cop superat aquest pas, el que assegura ja es pot amagar a una petita balma que hi ha al costat ja que cauran pedres i més pedres. Fa por. La dificultat minva molt. Aviat podreu posar l'espatlla en la paret (oposició) i escalareu confortablement. Hi ha un boix per assegurar i més amunt una pedra està encallada dins de l'escletxa i podeu aprofitar-ho per fer un curiós pont de roca. La vegetació us tira cap a l'esquerra.
Muntem reunió en un boix enmig d'una selva. Recomanable portar unes estisores. Hi ha un esbarzer que us estima molt.
2a tirada (V+/A0 . V - IV - 30 metres - un espit, arbust): Quan sortim, al terra hi ha un espit que no ens ajuda gaire perquè el pas està uns metres damunt. La canal es posa vertical i només podem pujar aprofitant una fissura que hem de protegir. Alerta amb les pedres que cauen que ara van directes al company assegurador que s'amaga sota un petit ressalt. Més por. En la fissura ens protegim posant tascons. El pas és molt compromès (potser més de V+) ja que hi ha roques que van caient. Finalment posem un estrep penjat d'un tascó (encara més por, pànic, però si no no sortim d'aquell clot). La dificultat continua fins que podem posar l'espatlla en la paret i pujar en progressió. Continua en V però després d'un boix s'obre la canal i podem escalar amb tranquil·litat. La reunió està a l'esquerra amb un clau i un espit.
3a tirada (V - 20 metres - un espit, tres ponts de roca aprofitant pedres encallades en les escletxes):
Anem a la dreta per tornar-nos a posar dins de la canal. Un parell de blocs ens barren el pas. Hem de pujar espaterrats posant una cama a cada costat. Pas exigent. Les mans s'agafen en la part superior d'un bloc d'on hem de fer una bona estrebada (V). Ens posem damunt dels blocs. A la dreta hi ha un espit que ens diu que hem de continuar per dins la xemeneia. La veritat és que em va agafar un atac de pànic i vaig dir: jo per aquí no passo. Però, la progressió és més fàcil del que sembla ja que hem de pujar en oposició. Una oposició del tot el cos encastat dins la canal i anar pujant. A l'esquerra hi ha unes finestres que surten a l'altre vessant.
Sortim a una gran finestra i ara sortim de la canal uns dos metres. Pas mega aeri. El protegim amb friends en una petita fissura que tenim damunt. També trobem un pont de roca. El pas no és difícil, però si espectacular. Sortim per l'esquerra. Ens arribem al coll entre agulla i paret. Trobem la reunió i la instal·lació de rapel. Ja veieu que són llargs "variats".
DESCENS:
Muntem el ràpel de 50 metres per l'altre vessant. Alerta tireu les cordes per la dreta de la paret perquè en el cas contrari passareu per damunt d'un parell d'arbres que us molestaran la recuperació de la corda.
Uns metres més avall ja trobem el camí de tornada (15 minuts).
ACCÉS:
En el km. 37,3 de la carretera de Sant Llorenç de Morunys a Organyà L-401 hi ha un petit aparcament. Per la dreta, venint de Sant Llorenç, surt una pista cap als cingles de Canalda. Ben evidents. A l'esquerra surt una altra pista que va a la masia de Casanova.
APROXIMACIÓ:
Seguim la pista de la dreta, vers muntanya.
3 min Davant d'un dipòsit agafem un sender que surt a l'esquerra. Alerta, al moment gira a la dreta i no segueix recte.
11 min Enllacem amb el sender que procedeix de les coves dels Moros. Estem a peu de cingle, al costat hi ha l'Espluga Malera. Anem contornejant la paret per l'esquerra.
18 min. Ens situem a sota del Ditet. Molt evident. Anem pel vessant oest. Remuntem uns metres fins trobar-nos a la base de la canal. A l'esquerra hi ha un espàrrec de parabolt. Ja us podeu posar el casc.
Dificultat: V+/ A0 sobre estreps
Desnivell: 75  metres.
Temps d'aproximació: 18 minuts
Temps de descens: 15 minuts
Grau d'exposició: Alt..
Material: 5 cintes exprés, cordinos, tascons, friends i reunions. Casc imprescindible.
Via sense equipada
Roca: Conglomerat dolent.
Orientació: Oest. A la tarda sol.
Via oberta per  Anselm Montraveta i Josep Call el dia 19 de març de 1978, per aquest motiu la via duu el nom de Via de Sant Josep.

Per obtenir el track de l'aproximació:

1. bones,hem repetit la via i crec que tampoc hi ha per tant,nomes cal escalar amb cura ,si al cinto afegiu un camelot del 4 i del 5 ,queda una via guapa,guapa.. també voldria dir que ha Canalda si que hi han parabolts,nomes cal repetir les vies que toquen i no fer cas de alguna resenya que corre ..

1. M'alegro que no tinguis la sensació de perill que nosaltres vam partir. Poder nosaltres vam tirar totes les pedres sueltes. Què la vía es maravillosa..indubitable!!!