EXCURSIÓ VERTICAL: AGULLO XIC (PICANCEL): VIA EASY INDIAN TRAIL

Si no us agrada caminar aquesta no és la vostra proposta. Avui us toca caminar i caminar i arribar a un mur tombat - ben trobat - i grimpar. Jo no em vaig posar els peus de gats i vaig pujar prou bé. La via està sobreequipada? Segurament, no. El que passa que està ben redirigida per no perdre'ns - gràcies - però també que sempre podrem trobar un còdol despistat que ha decidit marxar de la paret i venir a saludar-vos al casc. No és un conglomerat trencat però tampoc és Montserrat.
Com excursió vertical està molt bé, però com escalada...
1a tirada (II - II+ - 55 metres - 3 parabolts): A la dreta tenim una fita que ens indica l'inici de la via paral·lela d'Easy wall.  Ha tingut l'encert de posar un cordino al primer parabolt i ens ajuda a orientar-nos. Ara cal anar seguint els parabolts. La reunió està situada a l'esquerra d'uns arbres. Coordinades UTM d'inici de la via: 31T  x=411188  y=4663435
2a tirada (III - 50 metres - tres parabolts): No cal més assegurances ja que hi ha molts trams que anem a quatre grapes. Anem a l'esquerra.
La ressenya que aquí us adjuntem està tot perfectament descrit. No vam tenir dubtes un cop ens hi vam posar a la via.
3a tirada (III+ . 35 metres - 5 parabolts): Sembla que anem a fer el llarg clau de la via. Està marcat com a IV però nosaltres no vam trobar aquest grau. Segurament, el bon equipament fa que no tinguem la sensació de dificultat. Els primers metres són una mica més drets ja que fins ara anàvem per trams força tombats.
4a tirada (III+ - 40 metres - 6 parabolts): Els parabolts van a buscar els trams més drets que són molt puntuals. La resta no passa de III. Pugem una rampa amb poc pendent i anem a trams a 4 grapes. Ja us dic, no serà l'escalada de la vostra vida. Us l'heu de plantejar com un excursió vertical.
5a tirada (II+ - 35 metres - 3 parabolts): Arribem a un arbre prop del cim i muntem la reunió en un arbust.  El cim de l'Agulló Xic (959 metres) ens queda uns metres al damunt. Val la pena pujar-hi i veure l'entorn. Sense cap mena de dubte l'entorn per on transcórrer aquesta excursió vertical és el seu principal encant.
Hem equipat la via per poder baixar-la rapelant, però també hi ha l'opció de baixar per la canal Sorà. En la darrera reunió hem muntat un ràpel ja que podríem desgrimpar els darrers metres però una patinada amb el pedruscall podria tenir alguna cosa més que un simple ensurt. 40 metres i arribem al collet.
És una canal dreta, costeruda sense un viarany evident. Cal baixar i baixar agafant-nos als arbres com a micos i esquiar entre el terra i la fullaraca. Hi ha marques de pintura fúcsia i fites.
15 min Arribem a l'inici de la via i ara el sender sembla més evident.
Resseguim el camí d'anada. Arribem al cotxe: 1 h 35 min. Alerta la tornada és una mica traidora ja que va pujant tota l'estona i s'arriba al cotxe cansadet.
Si hi ha poca aigua és pot anar per la fabrica Aidetex i creuar la cua de l'embassament de la Baells, però com el pantà està  ple hem de fer un pla alternatiu. Hem de seguir la carretera C-26. En el km 160,3 agafem un trencall a l'esquerra. Entrada estreta venint de Vilada.
Als 230 metres hi ha l'aparcament.
Agafem la pista que davalla per l'esquerra.
2 min Pont del Ciment sobre el riu Merdançol. Agafem un trencall a la dreta. Cartell a Sant Quirze del Pedret.
33 min Trencall a la dreta que travessa el pantà i va a la fàbrica.
35 min Deixem el camí principal i agafem un trencall que s'enfila amunt per la canal de Sant de Sant Miquel. El camí comença a pujar decididament. Anem travessant rierols.
50 min Font dels Colletons.
1 h 12 min Fita groga.
1 h 19 min Passem pel costat d'un gran blog. En un extrem fa una petita balma on ens podem aixoplugar-nos en cas de pluja.
1 h 24 min Abandonem el camí de la canal de Sant Miquel i ens enfilem pel carrerany que surt a la dreta. Fites i marques de color fúcsia. Els primers metres són prou evidents però cara amunt no es veu tant evident.
1 h 34 min Alerta. Unes fites ens indiquen que hem de deixar la canal Sorà i anar uns 10 metres (fites) per anar a buscar una placa per on puja la nostra via. Uns metres més enllà hi ha una fita que ens indica la via Easy Way. Coordinades UTM d'inici de la via: 31T  x=411188  y=4663435
Dificultat: III sup
Desnivell: 220 metres
Temps d'aproximació: 1 hora 34 minuts.
Descens: 1 hora 35 minuts
Grau d'exposició: Baix
Material: 6 cintes exprés, cordino llarg per la darrera reunió i reunions.
Via equipada: Algú dirà que sobreequipada però hi ha el perill de les pedres que volen venir amb nosaltres.
Roca: Conglomerada.Acceptable. Pedra "independent" per la paret.
Via oberta per: Per Joan Vidal, en solitari, el desembre de 2019.