BESTIOLES WALL: UN NOU SECTOR. AVUI LA VIA PASTORET

No sé d'on trac que hi ha un nou sector d'escalada a Peramola. Decidim anar a posar el nas la colla del dimecres (Joan Alcalà, Antoni Balasch i jo) però també s'apunten en Miquel i la Carol. Aviat farem un autocar...

Ja ens avisen que és un sector d'aventura que és una manera de dir que no trobareu parabolts orientatius i que hi ha un lloc on he hagut de pensar i repensar per on volia anar la via. Espero que amb els aclariments vosaltres no tingueu tants dubtes. Però la dificultat és tan baixa, i hi ha tantes savines, que pots anar una mica per allà on vols. Alerta amb les pedres. Esperem que passin moltes cordades per sanejar la roca. Avui a la paret erem 5 cordades.

Nosaltres triem la via del Pastoret. Poc a poc i pair bé.

1a tirada (IV- - II+ - 40 metres - un parabolt i un arbust): Des de sota ja veiem un parabolt que ens indica per on comença la via. Pugem cap al parabolt i remuntem una petita aresta. Aviat arribem a un sector herbós que pugem com podem. Unes fites anirien bé per orientar-nos. Arribem a un muret tumbat que pugem sense gaires dificultats (II+).

2a tirada (IV - III - III+ - 50 metres - tres parabolt i un pot de roca): Aquest és el llarg bonic de la via, així que a fruir-lo. Sortim per la dreta. Ara el terra és dret - fins ara era tombadot - i arribem al primer parabolt (IV justet). Pugem per una mena de canal. Trobem el primer pont de roca que han fet artificialment. Una passada artesanal. Sembla que pugem per un barranc no gaire pendent però on cal anar amb compte amb alguna pedra que pot viatjar i jugar a bolos amb els companys de sota.

3a tirada (III+ - 40 metres - pont de roca - un parabolt i savines): Sortim sense veure el pont de roca però només ens cal enlairar-nos una mica i veure'l a l'esquerra. Personalment em vaig encara cap a una savina destacada que m'obliga a esforçar-me una mica però si es vol es pot contornejar. Davant hi ha una altra sabina gran. Alerta cal voltar-la per l'esquerra i darrera ... hi ha el parabolt estimat. No és fàcil de trobar. Recte amunt hi ha la reunió amb una anella per rapelar. Alerta cap de les dues cordades el vam trobar. Existeix en el punt que la paret es posa una mica més dreta.

4a tirada (I - 35 metres - savines): Anem a la dreta a buscar un contrafort que voregem i anem en diagonal cap a dalt per un pedregar de savines. La reunió es comú a la via de la Moix.

5a tirada (II+ - I - 30 metres - un parabolt): De la reunió tirem amunt fins trobar el parabolt i ara tirar a la dreta. Anem pujant atents a trobar la reunió que està més a dalt a l'esquerra.

Descens: Fem un ràpel de 25 metres fins la reunió anterior i anem a buscar la tercera caminant assegurats per evitar una patinada desagradable entre tant pedruscall. Un cop aquí muntem tres rapels ressseguint la via fins al peu de la paret. Alerta amb les pedres que cauen amb el moviment de les cordes. Del peu de via al cotxe cal  posar-hi 10 minuts.

Accés: A Peramola prenem la carretera que va a Polig. Als 2,5 km trobem una àrea de pic-nic on aparquem. Ja veiem la paret davant. Localització molt evident.

Inici de la via

Aproximació: Prenem un camí que surt de l'extrem de l'aparcament i l'anem seguint uns 5 minuts i anem ascendint. Passem per sota la via, no us poseu nerviosos, i un corriol ens duu fins a un camí més fressat pintat de blau i groc que resulta que és el GR1. Ens deixarà a 10 metres per sota de la via. 13 minuts.

Via de baixa dificultat però en terreny d'aventura on cal navegar i vigilar la roca.

Dificultat: IV

Temps d'aproximació: 12 minuts.

Temps de descens: 10 min. (sense incloure ràpels)

Material: 5 cintes express, cordinos per llaçar savines i reunions. No vam fer anar els friends ni tascons.

Grau d'exposició: Entre mig i baix per la caigudako de pedres.

Via pràcticament equipada

Roca: Conglomerat conflictiu. Esperem que el pas de cordades farà que guanyi qualitat la roca.

Orientació: Sud-est

Via oberta per: Concep Miró, Jordi Quera i koki Gassiot, novembre de 2020.