CRESTA AMAGADA DE SANT SALVADOR: BULTRADES DE DISSABTE

No sé gairebé com però fa uns anys em va caure a les meves mans una ressenya d’una cresta que hi ha al Mont-roig. No em va agradar gaire perquè havia de pujar per una bultra (matolls de mal passar, que impedeixen el pas) i ja el nom de la cresta ja referència a la terrible pujada a la cresta: Bultrades de dissabte. Pujava des de sota del riu Segre i allò havia de ser terrible creuar aquella bultrada. Però un dia caminant per la zona vaig trobar un sender que em deixava dalt de la cresta i retallava molt bé l’accés així que avui ens hi hem posat. No aneu tampoc amb pantalons curts però la cresta, en si, és prou interessant amb ambient. La via està totalment neta d’equipament però la veritat és molt fàcil de protegir ja que passem per una zona formada majoritàriament per blocs que ens permeten fer reunió una mica on volem i protegir-nos amb facilitat.

En anar per la cresta sense assegurances fixes podem anar muntant les reunions una mica on volem però ens basarem en la ressenya que tenim que divideixen l’ascensió en tres tirades com nosaltres vam fer.

1a tirada (III – 60 metres – net): Ascendim a la cresta que va uns 10 metres per damunt de la bultra. Anem arrampant-nos als blocs que formen la via. Com la dificultat és baixa és un tram per fruir.

2a tirada (III – IV – III – 60 metres – net): Continuem crestejant fins arribar a un tram més dret que ens exigeix posar més atenció (uns cinc metres) que ens permeten assolir una cota secundaria de la cresta. Continuem caminant per la cresta que en algun moment s’estreny. Muntem la reunió uns metres abans d’un tram més vertical que tenim davant.

3a tirada (IV+ - III – 48 metres – net): Els primers metres verticals tiren una mica endarrere. Cal fer un pas llarg per superar-lo. Tirem a l’esquerra i ens situem en l’extrem de la roca per on pugem. Pas aeri. Tornem a l’aresta i anem pujant fins el punt més alt (on pots muntar una reunió provisional per estar prop del pas clau de la via que hem detallat abans. Ens queden 15 metres fins arribar a un collet per on baixem i acabem l’aventura.

Descens: Un cop hem baixat de la cresta trobem un corriol que ens duu al camí per on hem vingut prop de la cabana enrunada. Seguim el camí d’anada ( 15 minuts)

Accés: En el km 10,3 de la carretera de Sant Llorenç de Montgai a Camarasa (LV-9047) agafem una pista que ens duria a Vilanova de la Sal.

0,2 km Deixem la pista principal i agafem una pista que baixa a la dreta. El primer tram es dret i després en travessar un barranc podem trobar una mica de fang però la resta de pista es passa prou bé.

2,4 km Aparcament a la dreta en el coll de l’Orenga.

Aproximació: En l’extrem de l’aparcament trobem un sender que primer davalla uns metres.

6 min Cruïlla. Agafem el camí de l’esquerra. El sender principal continua recte. Hi ha trams amb pujada ferma. Sortim a una mena de portella que ens duu a una collada

19 min Per l’esquerra s’incorpora un sender que puja pel vessant oest.

23 min Arribem a una cabana enrunada, una mica més enllà deixem el camí i anem a l’esquerra per un matollar. Anem baixant per marges actualment abandonats i de mal passar. Cal seguir el millor pas. Finalment ens encarem cap a la cresta amb els pitjors passos per sortejar entre l’herbassar. Tram heroic.

26 min Arribem a l’inici de la cresta, encara que ens vam deixar un tram de fer ja que estàvem farts de bultra.

Via de baixa dificultat però en terreny d'aventura. Neta però de molt fàcil protecció. Hi ha un tram de baixada asalvatjada reservada per a escaladors senglars.

Dificultat: IV+ (un sol pas). La resta III i IV

Material: 5 cintes express, friends, tascons i reunions.