ESCALADA A LA PARET SUD DEL TXINDOKI: PATXIRENA (o MAILENKA)

Inici del segon llarg

L'altre dia vam pujar a l'aresta oest del Txindoki, l'altre malgrat pujar fins la base de la pujada la boira ens va impedir arribar a la paret sud i finalment el tercer dia ens hi vam tornar a posar. La veritat és que amb boira costa arribar a peu de via i ho vam fer possible gràcies al track que vam trobar sinó es impossible localitzar l'inici. Espero que vosaltres trobeu un dia ben assolellat i no hagueu de recórrer a la tecnologia celestial. La via està prou bé, però clar cal un pateo que la reserva per a xicarrons del nord i alguns aventurer com nosaltres.

Alerta amb el nom de la via. Tradicionalment es coneix la via com a Patxirena però només tenia tres llargs. Al corquis inferior que hi ha a l'aparcament no posa aquest nom sinó Mailenka i té 4 llargs.

Adaptació croquis de X. Larretxea

Jo diria que sense el track és impossible localitzar la via, encara que potser sense boira hi ha més possibilitats. Del track que us poso cal pujar uns deu metres amunt per acabar de localitzar l'inici de la via. Des de l'inici es veu tres parabolts. Coordenades UTM: 30T  x=573949  y=4763741

1a tirada (III - 30 metres - 4 parabolts): Anem tirant cap a la dreta fins trobar-nos en un petit sostre que es supera sense cap dificultat i aviat arribem a una repisa herbosa on començaria la Patxirena i la descripció del blog http://eskalatzencas.blogspot.com/

Primer llarg. Sostre entre la boira

2a tirada (IV - IV+ - 30 metres - 5 parabolts): Els parabolts estan separats en molts casos per uns 8 metres de distància. Es pot posar assegurances flotants però com la dificultat la tens superat prefereixes tirar endavant i fer de "tripas corazón". Abans d'arribar a la reunió hi ha un pas d'adherència molt fi i cal fer un bon tirapit amunt. La pedra està una mica polida pel pas d'escaladors.Vaig tendir a anar per la dreta. De fet hi ha molts passos que cerco la forma d'anar pel tram més fàcil d'arribar a l'assegurança ja que els parabolts segueixen una línia més exigent.

3a tirada (IV - 30 metres - 5 parabolts): Anem a buscar un diedre que serà el pas més exigent de la tirada. Es tracta d'una escalada de bones preses però cal fer bones tibades. Potser és menys exigent que l'anterior i posterior. Hi ha trams herbosos que cal evitar de trepitjar amb els pues de gat.

Rapelant el darrer llarg

4 tirada (IV - 30 metres - 7 parabolts): Ara anem a buscar una altra placa fina però aquí les assegurances estan properes i ens dona seguretat. Damunt tenim un sostre que anem contornejant per la dreta fins la reunió.

Descens: Totes les reunions estan equipades amb anelles per rapelar. La tirada inicial no cal rapelar-la ja que es pot baixar caminant. També vam trobar un track que continuava amunt per anar a cercar l'aresta del Txindoki. Baixem pel camí d'anada: 1 hora 25 minuts.

Accés: Des de Tolosa anem al poble d'Abaltzisketa. Anem a l'esquerra fins arribar a l'aparcament de Larraitz.

Aproximació: Seguim el camí de pujada al Txindoki.

1 h Cartell de fusta que ens indica que per l'esquerra surt el camí de la drecera (milla vertical). Pujada forta, per a txicorris del norte, que puja fent ziga-zagues.

1 h 28 min Abandonem el camí, ara sense sender, i anem a l'esquerra. Coordenades UTM: 30T  x=574122  y=4763615 i ens encarem cap a la paret de Petrel i Txema que està a l'esquerra del Plaka Gorriak (placa vermella).

1 h 36 min Ens situem al peu de via. Coordenades UTM: 30T  x=573949  y=4763741

Dificultat:  Un pas de IV+, encara que cal estar fort fisicament per superar la llarga caminada de pujada i baixada.

Temps d'aproximació: 1 hora 36 minuts.

Descens: 1 hora 25 minuts.

Grau d'exposició: Baix, encara que hi ha parabolts prou separats.

Material: 7 cintes, tricamps o friends recomanables si aneu justos de grau, i reunions.

Roca: Calcària, de bona qualitat.

Via oberta per:  Dades que desconec

Track que hem seguit per arribar al peu de via: