MASSA CLÀSSICA MONTSERRATINA: AGULLA DE L'ARBRET

L'Aresta Bruc a l'agulla de l'Arbret ha estat la gran clàssica de la zona d'Agulles. Algú farà més de 10 anys ja em va dir que era la millor aresta bruc de Montserrat. Avui he anat i m'ha defraudat. Si, és una escalada bonica però han escalat tantes cordades pels seus còdols que han deixat els trams inferiors mega polits. No s'aguanten  damunt ni les mosques. Crec que el grau que es posa actualment no correspon a la dificultat real que té la via, "ahí lo dejo".

Coordenades inici de via: 31T  x=398695  y=4607111

1a tirada (IV - IV+ - IV - 35 metres - 6 assegurances - entre vells espits i parabolts): Davant nostre tenim una petita cova cap a la que ens dirigim. La roca està sobada pel pas de la gent, a mesura que anirem pujant la roca anirà millorant. Arribem a la coveta. Es surt per l'esquerra, però alerta... la roca patina de valent i no podem ni posar el peu de gat.

Ens les veiem de valent. Finalment decidim anar a buscar l'espit de la via Om Mani Padme Hum que està més a l'esquerra i les pedres menys polides. Un cop hem fet aquest flanqueig. Deixem la via Om Mani Padme Hum i continuem per l'aresta, ara sense dificultat. Tenim dubtes que realment la sortida de la balma sigui un IV+. La reunió la muntem en una còmoda cova on podem seure. Reunió amb cadena i anella.

2a tirada (IV - IV+ - IV - 40 metres - 5 assegurances (espits i parabolts): Sortim per l'esquerra de la balma i tirem recte amunt. Més amunt ens trobem amb un petit sostre que constitueix la principal dificultat del llarg. L'agulla es va aplanant i minvant la dificultat pujant per un agradable camp de patates. Reunió amb cadena i anella per rapelar.

3a tirada (III - 15 metres - 15 metres - net): Ara ens queda un petit mur per escalar còmodament. Cadena amb anella. Arbust sec a la vora de la reunió que segurament dona nom a l'agulla. Continuem caminant durant 15 metres per coronar l'agulla caminant.

Descens: Tenim dues opcions. Rapelar per la via ja que totes les reunions estan equipades per ser rapelades però també en la part superior de l'agulla - en el tram que anem caminant - hi ha un bloc encallat en una escletxa que fa de pont per on passem per muntar el ràpel. A la vora hi ha una instal·lació de ràpel que ens permet baixar amb un únic ràpel de 50 metres que es pot seccionar en dos. La sortida és, si més no, suggeridora, baixem per una incòmoda escletxa i acabem per un tram volat.

Baixem per una canal pendent fins passar pràcticament per sota de l'inici de la via. Agafem el camí d'anada (36 min).

Accés: Aparcament del coll de Can Maçana.

Aproximació: Aparquem al coll de Can Maçana (710 m.). Per als que no aneu per Montserrat: Sortim per la pista que hi ha a l'extrem.

13 min. Coll de Guirló. Dos minuts després baixa per la dreta el camí al refugi. Cartell.

25 min. Portella. Pas estret. Deixem a l'esquerra el camí d'Agulles. Anem cap al refugi.

35 min Refugi Vicenç Barbé. Agafem el camí que surt per l'esquerra. Pugem per la canal d'en Pascual.

39 min Avenc de Poutons. Anem per la dreta amunt. Corriol no sempre evident.

51 min Anem a l'esquerra, ja al peu de l'agulla.

54 min Arribem al peu de via en una mena de collet. Veure coordenades dalt.

Dificultat: IV+ (qüestionat)

Descens: 36 minuts.

Grau d'exposició: Normal.

Material: 6 cintes expres i reunions.

Roca: Conglomerat de qualitat montserratina encara que massa sobada.

Orientació: Sud

Via oberta per:  J. Cerdà, J. Riera i E. Auqué l'1 de novembre de 1957

Per obtenir el track (de rocjumper):