ARESTA RIBES - VIDAL A LA ROCA REGINA

Sortint de la boira
Hi ha vies que fa molt temps que els hi vas darrera i avui després de molts anys he pogut realitzar-la. Em sento espcialment content d'haver-la pogut fer. Tant content que crec que és una via que agradarà a molta gent doncs té una dificultat moderada que es concentra en dos llargs en concret on hi ha passos de V+. Ara l'entorn és pura meravella (excepció de la carretera que passa als nostres peus). Però que em dius de la visió que tens del barranc del Bosc. Mai en la meva vida m'havia sentit com un ocell i podia contemplar l'entorn amb tanta llibertat. Una via per fruir si es té el grau.
Val a dir que al principi hi ha trams que es va caminant i no presenta gaire continuïtat però és una via que quan l'acabes de fer penses, la tornaré a fer.
1a tirada (IV+ .- IV - 25 metres - 2 parabolts i 2 burils vells): Trobem un primer ressalt de l'aresta. Cal que observem que a l'esquerra hi ha uns sostres, doncs la via va per on acaba els sostres. Força evident. Des del peu de via trobem ja dos parabolts i uns burils vells.  Un el vam xapar amb un tascó abans d'arribar al primer paravolts (IV+). Aviat la paret deixa de tomba i es puja amb facilitat fins al segon parabolts (IV). Acabem caminant per muntar reunió en un arbre.
Anem caminant a l'esquerra - sender - uns 50 metres fins arribar de nou a un ressalt. Reunió Bis muntada també en un arbre.
2a tirada (II - III - 40 metres - savines): Llarg tombat amb pedra a controlar. Com hi ha força savines les anem llaçant segons el nostre interès. Tirada sense cap mena d'interès que ens mena a una altra feixa.
Sortint de la via
3a tirada (IV+ - V) . 45 metres - tres claus i tres parabolts): Sortim per un diedre que ens duu a una mena d'aresta. Mirant a la paret anem a l'esquerra. Hi ha un xapa artesanal que ens indica que hem de pujar per allí (tram molt bonic) hi ha algun bloc que es mou. Un cop dalt anem a la dreta flanquejant.Després pugem per un altre diedre.
Com fem un llarg en forma de 4 cal tenir present que hi ha molt fregament de les cordes, així que cal posar bagues llargues. He vist que en algun bloc proposen no xapar el darrer clau (doncs el parabolt està prop) i així es recupera millor la corda.
Final del 5è llarg
Tornem a tenir de caminar una quinzena de metres fins al proper ressalt que és força curt.
4a tirada (IV+ - 15 metres - dos claus): Llarg curt on hi ha un pas a la part de dalt que ens obliga a tibar. Si sou baixets us costa arribar a les preses bones. Sortim per la dreta.
 He vist que en algun lloc hi posen V però jo no el vaig trobar tant. Muntem la reunió en un arbre. Al terra està pintada la paraula descens doncs si feu els ràpels heu de baixar per aquí i anar a buscar la feixa inferior.. Val la dir que la majoria de les reunions es munten sobre arbres.
5a tirada: (V - V+ (A0) - IV+ - 40 metres - 3 claus - un parabolt i un buril): Sortim per l'esquerra de l'alzina. Aviat trobem una placa amb fissures. Anem girant a la dreta. Trobem una placa lliça (V+) en el flanqueig, deixant damunt nostre un sostre. En girar la paret el llarg esdevé menys compromès - potser de mal protegir també - i sortim a una vella sabina on muntem la reunió. Visió espectacular de l'entorn.
6a tirada (IV - III -  50 metres - net encara que hi ha savines a escollir quina volem llaçar): Llarg fàcil que comença per un muret (IV) que aviat esdevé una aresta oberta on trobem savines al gust del consumidor. Muntem la reunió en un arbre a peu de paret.
7a tirada (IV - V - IV+ - 40 metres - dos parabolts i un pitó): Sortim per l'esquerra amunt aprofitant uns arbres. Finalment sortim a la paret de la Roca Regina amb un pati que impressiona. La paret forma un mur dret i a primer cop d'ull llis però, poc a poc, van apareixen regletes molt bones que ens permeten superar el pas amb certa tranquil·litat (V). Un cop s'acaba la placa pugem relativament bé fins la reunió. Val a dir que la via original sortia per la dreta i sembla que es pot fer en IV/A0 - 6b però jo no em vaig fixar quan sortia.
8a tirada (III - V - III - 25 metres - 1 clau): Encara ens queda un pas per sortir de la paret. Sortim per una placa tombada - el clau està a la dreta i no es veu des d'avall - davant tenim un ressalt. El voltem per l'esquerra amunt (V) per l'esquerra surt una feixeta que sembla que també ens duria al cim de la roca (III).
Descens: Tradicionalment s'han fet dos rápels que s'agafen a la dreta seguint un cable. Un de 25 metres i un altre de 50 metres volat. Fem cap a la feixa que hem travessat en el quart llarg. La veritat és que havent un camí xulo que baixa pel barranc del Bosc crec que és millor baixar caminant i veure la majestuositat de la roca Regina. Especialment si anem amb la Carme de Fals que no coneix aquests topants del Montsec.
Així que des del cim de la roca Regina anem seguint el camí en direcció a ponent.
12 min. Cruïlla de camins. Anem a l'esquerra per entaforar-nos al barranc del Bosc. Cartell.
30 min. Travessem el rierol del barranc del Bosc i remuntem per l'altre vessant fins una antiga mina. Continuem baixant tot admirant la paret de la Roca Regina.
58 min. Creuem el pont del tren i sortim a la carretera. Seguim la carretera vella.
1 h Arribem a l'aparcament.
En el km. 72 de la carretera C-13 de Camarasa a Tremp agafem la carretera vella que surt, a la dreta, en el mateix barranc del Bosc, abans d'arribar al primer túnel de Terradets.
Seguim la carretera vella que travessa dos petits túnels. En creuar en segon ens trobem en l'inici de la resclosa de la presa de Cellers. Aparquem a l'esquerra sense creuar la presa. Hi ha lloc per un parell de cotxes.
De l'aparcament agafem un corriol que supera el túnel de la carretera general amunt.
8 min. Deixem el camí que va a la Feixa de la roca Regina i agafem un carrerany - fita - que ens durà al peu de la via que comença en un ressalt. A l'esquerra hi ha uns sostres i des del peu de via podem atalaiar els dos parabolts.

Valoració.Via molt interessant i megarecomanable. Em va generar molt bones sensacions. Friso per tornar-hi.
Dificultat: V+/A0 (un pas). En conjunt V.
Desnivell: 230 metres reals d'escalada. Hi ha trams que es va caminant.
Temps d'aproximació: 10 minuts
Temps de descens: 1 hora.
Grau d'exposició: Semiequipada.
Material: 12 cintes, friends, tascons, algun cordino llarg i reunions.
Roca:Calcaria, de qualitat.
Orientació: Oest

Via oberta per: Eduard Ribes i J. Vidal el 22 d'octubre del 72.

1. Si que fa anys que havíem d'anar, ja no te'n recordaràs del dia que la vam suspendre i vam nar al Feixant. Felicitats!!!

2. Em recordo perfectament... estic fotut però tampoc tant. De fet al començament hi ha una al·lusió a aquest tema. Em va agradar molt la via, és una bona escalada per a tontos. Per cert encara estàs per Escòcia?? La colla amb la que anem cada estiu por ahi volien anar a Escòcia jo els hi vaig dir que allí només podíem beure whisky i mullar-nos