"SORPRESAS TE DA LA VIDA": DIAGONAL A LA PARET DEL TEMPS

"Sorpresas te da la vida" és una frase que surt en la popular cançó de Pedro Navaja de la Plateria que segur que sonarà als que ja tenen uns anys.
Doncs si, sorpresas te da la vida. Resulta que feia temps que no anava a escalar amb el Ramon Pach i la setmana passada em comenta que ha vist una línea, fàcil, que li faria il·lusió obrir. Magnífic. Entre setmana em passa la foto i divendres al centre decidim que avui, 24 de desembre, anirem a posar-hi el nas.
Abans d'anar a la paret decidim esmorzar al bar Cirera de Vilanova de Meià i perdem l'estona mirant el llibre de ressenyes. Renoi, hi ha una línia que podria ser la nostra. La Diagonal de la paret del Temps. Bé potser és un nom genèric doncs no hi ha cap ressenya que expliqui res.
Anem al peu de paret i, on volem començar, hi ha una fita. Aixequem el cap i hi ha un espit. Avui no obrirem via, estrictament parlant, però pujarem una via sense saber el grau i l'equipament... com si fos la primera.
1ra tirada (IV - 15 metres - 2 burils):
La roca es veu una mica trencada. Es qüestió de saber escalar amb cura. Quan estem una mica alts ja trobem l'espit que sembla ben conservat. Pugem per una mena d'esperó on la roca és més bona encara que les preses de mans són totes romes i costa d'agafar. Cal saber triar la presa bona. Ens posem poc després en una canal i trobem un altre espit a la dreta que de baix no veiem. Això pinta bé. La dificultat no passa de IV però una mica expo.
Superem un altre ressalt i veiem la reunió muntada sobre dos burils. Sembla ser que és material de la via  Zarahaida que no continua per la Diagonal.
2na tirada (III+ - II - 35 metres - un arbre i una arrel):
Val a dir que nosaltres vam fer les dues tirades en un llarg.
La sortida té la seva cosa doncs la paret se'ns tira damunt i he fet oposició amb l'espatlla per pujar amb més seguretat. La veritat és que allò s'anava estretant i he acabat estirat per terra per superar el pas (III+) que és molt terròs. Un cop superat aquesta dificultat anem caminant entre herbà. Hi ha un arbust i una arrel que ens ajuden a assegurar el llarg. Fem la reunió en una excepcional alzina que hi ha al mig de la canal. Hi ha cordinos vells.
3ra tirada (IV - V- - IV - 40 metres - net): La sortida també és herbosa però davant tenim una placa molt més interessant. En els primers metres trobem una roca que, a diferència del tram anterior, és molt ferma. Costa acostumar-nos al canvi.
Anem a l'esquerra on trobem alguna escletxa on podem posar alguna cosa. Pugem entre la paret grogosa de l'esquerra i la paret gris de la dreta, més exposada a les inclemències doncs damunt tenim un superb sostre. Acabem pujant millor per l'esquerra (IV).
Arribem a un arbust punxent - portar guanys i unes estisores - i el voregem per l'esquerra. A la sortida hi ha el pas més exigent de la via (V-) on hem acabat pujant amb bavaresa al ressalt superior. Encara ens queden alguns metres (IV) per sortir de la paret. Muntem la reunió en una altra alzina on trobem un altre cordino vell.
Tirem uns metres amunt i aviat trobem un corriol que baixa per l'esquerra. Quan acaba la paret davalla a la dreta fins un collet on hi ha un altre sender que baixa. Nosaltres hem passat pel peu de la via doncs ens hem deixat la roba doncs malgrat la data feia molta calor (16 min.). Hem passat per davant de la cova de les Monges o castell de Fabregat i hem tornat pel camí d'anada (30 min.).
A Vilanova de Meià prenem la carretera L-913 cap a Hostal Roig. En el Km. 4, 7 agafem un trencall a la dreta que passa a tocar de la Font Blanca. Anem per una pista en bon estat.
0,8 km. Coll de Cabeses (858 m.) on aparquem en un lateral. Ja veiem la via. Observeu una gran balma que és la Cova de les Monges o Castell de la Fabregada. A la dreta es destaca la línia de la nostra Diagonal. Molt evident.
Agafem un sender que surt de darrera de la cabana del Pubill. Al començament hi ha algun esbarzer. Si el camp del damunt està erm podeu passar per dalt.
Travessem un barranc i anem guanyant alçària per un corriol que puja entre alzines.
14 min.Cova de les Monges - diuen que havia hagut un convent -Dins hi ha les restes del castell troglodític de la Fabregada. Força interssant.
17 min. Estem a l'inici de la Diagonal.

Valoració.Prou interessant malgrat el primer llarg trencadot i el segon brut d'herba però, repeteixo, interessant..
Dificultat: Un pas de V- . La resta no passa de IV en terreny d'aventura.
Temps d'aproximació: 17 minuts
Temps de descens: 30 minuts
Grau d'exposició: Semiequipada en els primers metres. Després a protegir.
Material: Bagues llargues, friends, tascons, cintes i reunions.
Roca:Calcaria.. Algun tram trencadot

Via oberta per: No ho sabem però ja investigarem...

1. Gupa via ��������

2. Home, jo guapa no la vaig trobar, em quedaria amb l'adjectiu d'interessant i respon a una línia lògica.

3. Enhorabona! Una línia lògica sempre és interessant.