LA TRONA DE SIURANA, PERQUÈ NO?

Diuen que a Siurana hi ha 800 vies d'escalada. Doncs nosaltres hem anat a "escalar" per una raresa que segur que no trobareu per internet. Interessant? Potser no gaire, però diferent.
No era el nostre primer pla però durant la nit havia plogut tota l'estona i ja havíem decidit que el dia següent no escalaríem. Havia pensat anar a caminar per Siurana. Feia anys que no hi anava, com ha canviat, la primera vegada que hi vaig anar la carretera no estava ni asfaltada. La gent del país ens miraven estranyats. Ara tots són guiris.
L'agulla de la Trona és una petita elevació que resta damunt del camí del Grau de la Trona que baixa al riu de Siurana. Un paratge molt concorregut.
La Trona té una visera molt característica i el camí passa pel sota. Tothom s'atura a fer-hi una foto, no sóc qui per criticar-ho doncs és un paratge fotogènic.
Mirem la via normal que comença per una canal que es puja en ramonage. Està tota humida i no veiem com assegurar-nos. Això comença malament. Hi ha algun bloc encastat que ens podria servir per posar alguna cosa o alguna fissura, però humit. Diuen que és de IV... miro i veig que ens podem estalviar aquests primers 5 metres si anem un centenar de metres endarrera i anar planejant per una feixa. Hi trobo una fita. Els primers metres no són gaire evidents però després esdevé un sender prou marcat i amb nombroses fites No serem els primers de pujar-hi així...
DESCRIPCIÓ DE LA VIA:
Ens situem damunt de la canal i veiem que la pujada pel darrera ens aquests 4 primers metres no té cap dificultat (II).
Ens situem entre l'agulla i la paret. Sembla factible.
Posem un friends que assegura aquest primer pas.Sols és qüestió d'enlairar-nos. Hi ha bones preses de peu, la paret es dreta, i les mans tenen les preses no tan bones. Però sols és un metre. Jo he pujat una mica fent oposició però el company ha pujat sense agafar-se a la paret oposada (IV).
Sortim a una feixa que anem resseguint fins arribar a una savina. Ara ens queda un metre per assolir al cim que es puja bé doncs hi ha força preses.
Arribem al cim, una gran plataforma plana molt agradable. Ens adonem que hi ha per rapelar una argolla rovellada que no fa gaire gràcia, gens. Si pugeu a l'agulla poseu una parell de parabolts per rapelar i guardeu aquesta pesa de museu. Nosaltres hem baixat amb "suavitat"...En aquest darrer mur hem posat algun friend i en el flanqueig un altre ja veieu que hi cap material que queda bé.
Des de l'argolla de ferro vella i rovellada anem baixant amb cura 10 metres. El primer prova l'argolla i va mantenint les assegurances en els friends i en la savina per si salta... el darrer, ja amb la resistència comprovada baixa.
Tornem pel camí d'anada fins a l'aparcament. (10 min.).
De l'aparcament agafem un sender que surt a l'esquerra. El sender passa arran de cingle. Als 8 minuts hem arribat al peu de la Trona. Si us voleu estalviar els primers metres tireu una estona endarrere fins a trobar un pas factible. Els primers metres estan bruts però aviat trobeu el sender amb fites que us durà a la Trona.
Per arribar a Siurana heu d'agafar una carretera estreta que surt de la carretera de Cornudella del Montsant i el coll d'Albarca.
Dificultat: IV

Desnivell:  10 metres.
Temps de descens:  10 min. Sense incloure rapel.
Grau d'exposició: Mig.  A la paret no trobem res però és de fàcil protecció. Rapel, per la instal·lació vella fa patir.

Via desequipada

Material: friends,cordino i reunions.
Roca: Calcari de qualitat.
Orientació: oest.

Via oberta per Ignasi Ribalta, Jesús i Toni Nieman l'any 1959. Durant 5 anys els dos primers es van dedicar a pujar la majoria d'agulles de Siurana cercant la via més lògica. Val a dir que també van pujar-hi anys més tard la superba visera del davant (IV - A3) i una via per l'est de IV - A1. Que poc es podien imaginar que 40 anys més tard escaladors de tot el món vindrien a escalar per les parets de Siurana.

1. Enhorabona! aquest temps que tenim fa que traïem punta del que podem ha ha ha.
    Tanmateix bon recurs.

2. Eiiii.. Ja la tens feta...ja veus..jo diumenge escalant per Montserrat...

Parlem

3. Eiiii.. Ja la tens feta...ja veus..jo diumenge escalant per Montserrat...