ESCALADA ESPORTIVA AL GERRO: VIA AFRICA

Anem a escalar al Gerro a tocar del Timbaler. Em pensava que anàvem a fer via clàssica però quan arribem allí viem que hi ha una munió de vies que hi pugen i que estan equipades tipus esportiva. La via té la possibilitat de fer-se en dues tirades encara que també es deu de poder fer en una tirada única de 40 metres però és més agradable pujar en dues. La segona tirada amb l’Ansa del Gerro al costat visualment és molt agradable.
No teníem gaire temps i només van pujar la via Àfrica però us asseguro que tornarem.
1a tirada (V+ -IV+ - IV – 20 metres – 7 parabolts): Pugem per una mena d’aresta Bruc, com hi ha moltes vies dir-vos que al peu de la via hi ha una marca groga. Una variant directa travessa una forat estret (6a) mentre que nosaltres ho superem per l’esquerra.
Els tres primers parabolts són molt exigents (V+) doncs hi ha poques preses i fines. Ara no patiu es pot fer A0. No sembla dret però hi ha poca cosa. Un tram de descans per afrontar un petit sostre. El que passa és que hi ha bons bolos i es supera prou bé (IV+). Per l’esquerra es puja millor. Després ens toca uns metres de descans seguint el darrer parabolt. Fem reunió en un siroi replà al costat de l’ansa.
2a tirada (III – V+ - III – 20 metres – 2 parabolts i un clau): La paret per verticalitat. La roca no dona tanta confiança però no vam es va moure cap còdol (III) i ens situem a peu d’un mur. Hi ha dues línies de parabolts. Nosaltres anem per la dreta (d’alguna forma ens creuem) principalment perquè ho veiem més fàcil. Més amunt, per sortir de la paret, trobem un clau històric. Fem la reunió uns metres abans del cim.
Segur que es pot baixar amb un únic ràpel de 40 metres però havíem decidit agafar una corda de 60 metres, així que fem dos ràpels curts que ens deixen prop de l’inici de via.
Refem el camí d’anada 23 min.
Sortim del Bruc pel carrer de les Escoles i anem seguin uns cartells cap al refugi Vicenç Barbe. Estan arreglan la carretera/pista cap a una urbanització Mas Grau. De sobte un cartell prohibeix el pas de vehicles. Aparquem a la vora
Anem per la pista caminant.
11 min. Plana Llarga. Abandonem la pista agafant un camí ample. Poc després deixem a la dreta el Camí de la cova de l’Arcada.
18 min. Esplanada oberta. Per la dreta marxa un nou sender. Anem a l’esquerra vers El Gerro que veiem davant. A la dreta podem veure el Timbaler que ens ajudarà a orientar-nos. Anem seguint diferents corriols encarant-nos vers el Gerro.
28 min. Ens situem al peu del Gerro, passem per la vora de l’Ansa i ens situem més a l’esquerra. Veiem la balma allargada a dos metres del terra i la línia d’extraploms que voregem per l’esquerra.
Dificultat: V + (A0)
Distància: 40 metres.
Temps d’aproximació: 28 minuts.
Temps de descens: 23 minuts.
Via equipada, tipus esportiva.
Roca: Conglomerat de qualitat.
Orientació: Sud
Material: 1 corda de 60 metres, 7 cintes i reunió.
Via oberta per: J. Moragas i Francesc Garcia al desembre del 2005

1. Enhorabona per l'escalada.
    No sé si val massa la pena tornar des de Lleida a aquesta zona, la via Africa és la única que val una mica la pena. La resta si tens temps t'entretens, però no val la pena un viatge

2. Una via i agulla que no et deixa indiferent, ni fàcil ni difícil....però te l'has de guanyar.