VIA BLAVA A LA PASTERETA

He decidit que faré totes les vies blaves de Montserrat. Ja tinc fetes la GEDE al Gorro Frigi, Esperó de Llabeig al Bisbe i la via normal de la Torta, Miranda del pas del Príncep, la Salamandra. Per als que no ho tinguin clar les vies blaves de Montserrat són un conjunt de vies que els "veterans" escaladors montserratins van decidir que equiparien per poder continuar escalant amb el pas dels anys. El promotor va ser Joan Cerdà i van començar per allà als anys 90. Hi ha 9 itineraris que tenen la distinció de vies blaves. Van triar les més boniques i de dificultat baixa. Les van equipar - no tan generosament com vam pensar inicialment - amb parabolts blaus encara que molt cops han estat arrancats pels brètols que entenen l'escalada com una activitat elitista.
La Pastereta és una llarga aresta. Pels seus laterals pugen nombroses vies protegides a l'ombra o encarades al sol. La línia més bonica és la que puja per l'esmentada aresta. Cercant informació hem vist que el sector est amaga una mica de confusió en el nom de les vies. La mateixa via blava hi ha qui l'anomena Via dels Amics, o Aresta Bruc.
Com en altres indrets de Montserrat, només falta que aquella colla de brètols hagin tret alguns parabolts que ara hi ha una mica de confusió quan escalem aquesta via ja que els parabolts blaus s'alternen amb els grocs i no sabem massa bé que estem fent.
Anem a fer la nostra descripció, entenent que és una zona on hi ha "molts canvis". Esperem posar una mica de llum en el tema. En el cas d'estar confosos, agrairíem qualsevol aclariment.
Voltem l'aresta de la Pastereta i ens enfilem pel vessant est fins trobar les restes d'un espit de color groc.
1a tirada (III-II - 25 metres - un espit): Pugem per una placa. A l'esquerra hi ha una fissura. En superar-la trobem un espit. Damunt nostre en veiem un altre, també de color groc, però anem a l'esquerra a buscar una alzina característica que hi ha en la mateixa aresta on muntem la reunió. Els darrers metres són caminant.
2a tirada (III - 30 metres - net): Pugem per l'aresta. Antigament hi havia hagut un parabolt blau però l'han tallat. Ara es pot protegir amb un tascó mitjà, un friend i llaçar algun merlet. La reunió està a la dreta. Els parabolts estan pintats de blau i de groc (amb la qual cosa genera dubtes sobre si estem seguint la via blava).
3a tirada (IV - III - 30 metres - 3 parabolts): Tirem recte amunt amb  un inici més dret (IV), però aviat torna a planejar. Hi ha una gran proliferació ara de ferralla i de diferent color. Als 10 metres veiem una altra reunió amb un maillon gros per rapelar. Continuem amunt fins trobar una nova reunió.
Aquesta reunió està preparada per rapelar.
La quarta tirada només és vàlida si volem sortir de la via caminant per l'aresta de dalt.
4a tirada (III - II - 40 metres - 1  parabolt, 1 espit i 1 clau):  Sortim per l'esquerra i trobem un parabolt groc. Tirem amunt. La roca no és tan bona com en les tirades anteriors. Veiem un punt groc vers on ens dirigim. Hi ha un petit ressalt. Al terra veiem una antiga reunió amb espits. A partir del ressalt la roca és de poc fiar i cal anar amb cura.
Uns metres més amunt veiem un clau en una roca. Seguim caminant fins trobar una reunió a l'esquerra amb dos parabolts pintats de blau, però no equipats per rapelar. Hi ha qui baixa per una instal·lació que hi ha a l'esquerra.
Hi ha tres opcions:
- De la quarta reunió baixar pel vessant oest. Sembla que és una mica complicat enllaçar els ràpels.
- Sortir caminant per l'aresta.
- Des de la tercera tirada muntar un rapel de 45 metres fins al terra i agafar una canal que ens duu al camí de pujada. Nosaltres vam triar aquesta opció.
Descens per la canal 3 min. i retornem pel camí d'anada (35 min.)
Anem a l'urbanització del Bruc (Residencial Bruc) i en l'extrem trobarem cartells que ens indíquem el restaurant la Vinya Nova on aparquem.
Agafem la pista a Collbató.
6 min. Deixem la pista principal i prenem un ramal que surt a l'esquerra.
Aviat deixem el camí carreter i agafem un sender que tira recte. Fita.
Deixem a l'esquerra el trencall que puja a les parets del Frare de baix i el serrat del Muntaner.
36 min. Abandonem el camí i agafem un corriol que surt a la dreta.
El corriol inicialment tira dret fins arribar a peu de paret que anem contornejant-la per la dreta.
48 min. Arribem al peu de via que es troba en el vessant est de la paret.Abans havia hagut un passamà per arribar-hi.
Dificultat: IV
Desnivell: 125  metres.
Temps d'aproximació: 48 minuts
Temps de descens: 35 minuts
Grau d'exposició: Baix..
Material: 5 cintes exprés, tascons, friends i reunions.
Via semiequipada
Roca: Conglomerat molt ferm. En la darrera tirada la qualitat de la roca no és tan bona i cal anar amb cura.