QUAN FA VENT NO ANEU ALS PORTS: ELS ESTRETS: VIA DEL RAPEL

Havíem previst anar a Montserrat però com el dia anterior ja hi havia anat (Integral Cajoleta - Montgrós - Roca dels Llamps) vaig convèncer als companys i vam decidir anar als Ports on havia de fer menys fred. Error. No feia tant de fred però feia vent, molt vent. Vam haver de posar el pilot automàtic de resistència per sortir amb èxit.
Què us importa això a vosaltres? Vosaltres voleu saber detalls de la via del Ràpel. La veritat és que és una via prou agradable, per fruir (sense vent). El que passa és que està al costat de la via del Tintin a les Moles que li fa totalment ombra. Llàstima perquè és prou interessant.
A la vora ens va quedar Cavalls de 4 faves que ens queda pendent.
Descripció de la via:
Ens situem en la xemeneia per on puja la Tintin a les Moles i anem uns 5 metres a la dreta i localitzem una altra xemeneia menys neta per on pujarem.
Coordenades UTM: 31T  x=272464  y=4530253
1a tirada (III - II - I - 50 metres - 3 savines): Pugem per la canal on anem trobant savines que ens ajuden a assegurar-nos. A mesura que escalem la dificultat va minvant. Acabem caminant per una mena de feixa herbosa. Muntem la reunió en qualsevol arbust que tenim per triar.
2a tirada (IV - 35 metres - 1 espit - 2 parabolts): A l'esquerra tenim els parabolts de la via del Tintin a les Moles. Nosaltres hem de buscar tres forats a la paret. La nostra via va a la dreta de les obertures. El primer espit està una mica separat del terra però des de la reunió ja es veu. El tram és prou agradable pujant pels còdols.
Cal anar navegant cercant els parabolts i superar la temptació d'anar a buscar la Tintin. Reunió rapelable.
3a tirada (IV - III - 45 metres - 4 parabolts): Anem pujant seguint els parabolts. Hi ha un químic artesanal. Vam caure en la temptació d'enllaçar amb el tupe del Tintin.
Si es diu la via del Ràpel ja us podeu anar pensant que és per on baixen els escaladors de les vies de l'esquerra. El primer ràpel es fa sobre la segona reunió (40 metres). El segon va fins a la base de la feixa herbosa (35 metres). En tercer és una mica més complicat. Heu d'anar a l'esquerra per una feixa i passar la reunió del Tintín i anar a la de Betalgeuse i fer el ràpel que baixa pel primer llarg de la via. Si voleu aquest darrer ràpel els ho podeu estalviar encarant-vos a una fita que ens indica un baixador per dues canals que ens deixa a peu de paret. Recordar que des de dalt també es pot baixar caminant per una canal dreta que hi ha a la dreta.
Retornem pel camí d'anada (25 min).
Anem a l'extrem del poble d'Arnes (est) on trobem un cartell cap als Estrets. Voltem el poble per sota.
0,2 km Per l'esquerra s'incorpora un carrer que procedeix del poble. Anem per un camí asfaltat.
4,1 km Aparcament.
En l'extrem agafem un sender prou evident que s'endinsa cap als Estrets. Paratge molt agradable envoltat de parets.
20 min Abandonem el camí i saltem seguint un carrerany poc evident. Travessem el riu dels Estrets i ens enfilem per l'altre vessant.
25 min Ens situem a sota de la paret.
Coordenada UTM: 31T  x=272438  y=4530237
Dificultat: IV
Descens: 25 minuts.
Grau d'exposició: Entre baix i mitja perquè les assegurances estan prou separades malgrat la seva baixa dificultat.
Material: 5 cintes exprés, cordinos saviners i reunions.
Via semiequipada
Roca: Conglomerada prou acceptable, ja que cal posar atenció puntualment.
Orientació: Est.
Via oberta per: Desconeixem dades.