NOVA CRESTA EQUIPADA AL SECTOR TANCA-LI-PORTA (IVARS DE NOGUERA)

Amb això del confinament no tenim gaires possibilitats de moure'ns. Després de l'èxit de gent que va a la Cresta de Gall ens hem animat a equipar la cresta del costat, la Cresta d'Amets que té una mica més de grau. La roca sorprenentment és molt bona i amb bústies orgasmàtiques ideal per complementar la via anterior. La via està equipada però per a més seguretat cal posar en algun pas alguna assegurança flotant. Ja ho expliquen en la descripció. Alerta que ja estem treballant en noves línies en el sector Tanca-li-porta.

Amets en basc vol dir utopia, somni, desig. No hi ha millor nom que designar la nostra actual situació de confinament. Ja vam equipar fa temps el pas d'Amets al Montsec.

Inici de la via: Coordenades UTM 31T  x=300529  y=4637515

1a tirada (V- - IV+ - 15 metres - tres parabolts i un arbust): Ens situem al peu de la via. A uns 4 metres veiem el primer parabolt. Està una mica lluny del terra però es pot protegir amb un friend o un tascó en els forats que hi ha a mitja alçada i pot ajudar a protegir aquest primer pas que ens pot agafar en fred. Passat la primera assegurança anem a buscar un arbust amb un cordino. Ara ens queda un parell de metres que estan protegits per dos parabolts (IV+). La reunió amb tres parabolts la trobem en una esplanada. Hi ha tres xapes encara que la de l'esquerra no ens va agradar com va quedar.

2a tirada (V- - IV - 25 metres - 3 parabolts): Baixem un parell de metres caminant per la dreta per cerca un bloc dret - forcem el pas per agafar una mica de grau V-). Dalt hi ha el primer parabolt. Un cop superat anem caminant a cercar l'altra assegurança. Anem per la dreta d'un gran bloc en l'aresta. El passem per la dreta. Pas de flanqueig que podem protegir amb un tascó o friend que posen en la base del blog i que evitaria picar al terra. Una mica més amunt tenim el darrer parabolt. Ara ens queda un diedre ampleque passa per la dreta d'un petit gendarme. Podem protegir també el pas en una fissura de l'esquerra. Un cop sortim a la cresta trobem un merlet on muntem la reunió sobre un cordino.
3a tirada (II+ - V- - 20 metres - 1 parabolt): Anem caminant per la cresta sense dificultats. A la dreta hi ha una savina que podem llaçar. Arribem a un darrer blog - que podem evitar per la dreta caminar - però fets a fer ens hi posem a pujar al dret per un pas d'un parell de metres. Munten la reunió en un arbust.
Descens: Sortim a una mena de collet que hi ha a la dreta on veiem les fites que baixen - cal anar amb compte - . Travessem la Cresta del Gall i fem cap a la pista.

Accés: Tal com hem indicat dalt, a la sortida del poble d'Ivars de Noguera agafem una pista que va a l'embassament de Santa Anna. Als 2,3 hi ha la cresta. Uns metres abans hi ha un aparcament.
Aproximació: Inexistent.

Via curta que es pot complementar amb la Cresta del Gall o properes línies.
Dificultat: V-
Material: 5 cintes expres (mínim) i reunions. Opcionalment portar friends i tascons.
Grau d'exposició: Baix
Via semiequipada. Els indrets a protegir, opcional, són molt evidents.
Roca: Calcària de qualitat.
Orientació: Sud-est
Via oberta per Josep Lluís Ruiz, Joan Ramon Segura, Carme Martínez, Antonio Balasch i Joan Alcalà el 5 de març de 2021

1. Avui hem fet la cresta d'emets amb la Xell, que se inicia al mon vertical. Via bonica i ben trovada amb logica i amb un recorregut distret i divertit, tot i que la Xell com a novell ho veu desde un altre punt de mira.. Em gaudit de la via i del indret molt . Felicitats.

1. Moltes gràcies Emili. Ara a provar la via del costat. Pica una mica més però per dalt es pot fer trampa ... ara la placa de sota es obligada. Ens veiem aviat.