ESPATARRANT INTEGRAL A LA CRESTA DE LES ROQUES ROIES

Des d'abans del confinament teníem equipada la Integral a les Roques Roies però no ens deixaven anar a l'Aragó i, poc a poc, semblava que ens anàvem descuidant-la. Avui hem fet la Integral ja havien fet diferentes parts però ens faltava totes els trams. Les crestes tenen una bellesa molt especial. Em recorda la de Travessany.

Escalar una cresta comporta fer trams exigents, gestió de cordes muntant ràpels, caminades insulses, llocs on la roca és mou i una sorpresa final... abandonem la cresta per un avenc per on també hem de rapelar i.. tingueu en compte que si sou una mica grassonets no baixareu. En acabar la Integral vaig tenir la sensació d'estar molt content de la feina feta.

DESCRIPCIÓ DE LA VIA:

1a tirada (V+ - 1 - 23 metres - 5 parabolts): Ens situem en l'extrem est de la cresta on havia un llarg d'escalada esportiva prou exigent per començar (V+) encara que es pot anar trampejant cercant el millor pas. L'escalada dura uns 15 metres però després anem caminant fins la reunió. Roca ben agradable.

Primer llarg

2a tirada (III+ - IV- - 15 metres - net): Grimpem per una sèrie de blogs que són de bon protegir. Els darrers són un tram més agradable que podem agafar al recte per pujar al que podríem anomenar primera agulla. Si es vol, es pot evitar per l'esquerra caminant. Des del cap de l'agulla podem muntar un rapel d'uns 10 metres seguint el fil de la cresta, encara que es pot desgrimpar pel davant.

Segon llarg
3a tirada (V+ (A0)- 15 metres - 5 parabolts): És el llarg estrella de la cresta. Primer pugem un petit gendarme exigent. Un cop situats damunt del gendarme tornem a la paret per un pas prou aeri i pugem pel fil de la cresta. Tot un plaer encara que cal posar atenció a la roca.
Des de dalt del petit gendarme l'accés a la cresta
4a tirada (III - I - 52 metres - 6 químics): Ens incorporem a la via per la cresta de les Roques Roies que ja havíem fet (vídeo de l'ascensió). Aquí havia hagut l'intent de fer una via ferrata per la cresta i es van posar uns químics. La via pujava per una canal que ens arriba per l'esquerra. Primer ens trobem una petita grimpada (III) però aviat ens caldrà anar caminant. Nosaltres vam fer un llarg, massa llarg, i vam tenir problemes per recuperar les cordes pel fregament (i això que no vam fer anar tots els químics). Així que recomanem fer una tirada menys llarga aprofitant els claus fixats amb químics. Nosaltres vam muntar la reunió en una savina destacada.
Quart llarg
5a tirada (III - IV+ - 25 metres - nets): Passem per la vora de dos savines que no llacem per evitar el fregament de cordes. Baixem un parell de metres. Davant tenim l'agulla més esbelta de la cresta. Cal pujar per una fissura que hem de protegir de IV+ (molt agradable). Muntem la reunió una mica més enllà on tenim la nova instal·lació del proper ràpel (10 metres). Alerta a la baixada, tal tirar-nos cap a l'esquerra perquè a la dreta hi ha un parell de blogs que ens estan esperant per caure.
Sisè llarg

6a tirada (V - IV - 25 metres - 2 químics): Davant tenim una fissura exigent (V). Cal posar un friend - gran - o pujar una mica més fins una savina vella i una fissureta a la dreta on protegir fins arribar a un dels químics que ens dona seguretat. Un cop a dalt anem a buscar una pujada prou agradable fins arribar al punt més alt de la cresta per nosaltres on muntem la reunió en una savina.
7a tirada (I - 25 metres - net): Anem caminant. Per l'esquerra trobem el cable de vida de la via ferrata que estan construint. Muntem un rapel de 8 metres. Segurament quan acabin la ferrata es podrà desgrimpar.
Arriben a l'avenc de les Roques Roies un dels trams més agradables de la via. Nosaltres baixem fent dos ràpels però properament s'equiparà amb una cadena. L'avenc fa una mena de L. Vam fer un primer ràpel en vertical per la cova, on sempre hi ha llum natural. En arribar en el fons de l'avenc cal muntar un altre ràpel en diagonal que hem muntat sobre una pedra que hi ha travada en una escletxa i que ens permet superar amb seguretat els darrers metres en diagonal. És un pas estret reservat als figurins, no posar-se si esteu una mica grassonets. En aquest cas podeu tirar carena enllà la cresta fins enllaçar amb la via ferrada que acaba amb un pont tibetà prou interessant.
Pas del petit gendarme
Descens: Prenem un corriol que va a buscar el sender de la via ferrada de les Roques Roies.
17 min. Arribem a l'aparcament.
Accés: En la carretera de Lleida a Vielha N-230 en el punt quilomètric 30,4 agafem la carretera vers la presa de Santa Anna.
0,3 km. Deixem el trencall de la dreta a la base de la central i anem al poblat, esquerra.
2,5 km. A mà esquerra hi ha la font de Santa Anna on aparquem.

AproximacióDes de la font agafem el sender que puja a l'ermita de Sant Salvador per l'obac, marcat amb pintura blanca i verda. Als pocs metres ja tenim una excepcionals visió de la cresta de les Roques Roies.
7 min.: Abandonem el camí principal per agafar un trencall que surt a la dreta. Travessem un barranc i ens enfilem vers la ferrata.
11 min. El camí puja traçant alguna ziga-zaga. En una d'aquestes hi ha unes pedres que indiquen que no hem d'agafar un vestigi de corriol que tira recta. Doncs nosaltres recte i flanquejant la muntanya. Anem pujant en diagonal seguin el millor sender entre vegetació.
20 min. Arribem a l'extrem de la cresta on hi ha una línia d'escalada esportiva que aprofitem. Coordenades UTM: 31T  x=298217  y=4639296
Cinquè llarg

Dificultat: V+ (A0)
Desnivell: 180 metres amb trams caminant.
Descens: 18 min.
Grau d'exposició: Mig-baix..
Material: 7 cintes, friends  i reunions.

Via  pràcticament equipada
Roca: Calcària, amb alguns trams poc agraïts on cal anar amb cura. Alguna cosa hauria de tenir dolenta la cresta.
Orientació: D'est a oest.
Via oberta per la integral la fan l'Antoni Balasch i Joan Ramon Segura el 15 d'octubre de 2021, però van treballar en ocasions anteriors: Josep Lluís Ruiz, Miquel Àngel Ramos, Sergi Gàmiz, Aleix Barberà, Toni Vilaseca i l'Ester de Manresa en diferents tongades netejant i equipant.