MÉS MALANYEU: AVUI LA VIA FRANCESC SUNYOL

Torno un altre cop a Malanyeu. No es casual. A l'hivern resulta un indret encantador amb assegurança d'escalfor del sol. Avui anem a la via Francesc Sunyol. Costa de dir però crec que és una de les vies més boniques de la zona. Escalem per plaques verticals amb forats que des de baix no arribes ni a intuir.

La paret del Devessó té unes particularitats excepcionals: calcària de qualitat (encara que sempre hi ha algun pedra movedissa), unes plaques excepcionals amb bústies orgasmàtiques. Altres vies de Malanyeu:

- Via Estat de gràcia,  - Via Montse Curto - Via Aina - Via Doraemon

El problema de les vies de la paret és localitzar on comencen. El millor és una visió general i mirar de localitzar-les de lluny. Observeu que hi ha una mena de triangle enlairat. la nostra via està una mica a l'esquerra del cim d'aquest triangle.

Hi ha un corriolet entre boixos que ens deixa a peu de paret. A l'esquerra veiem picat a la roca una FS. Anem bé. Davant tenim un mur blanquinós, dret. Visualment molt agradable amb una línia de parabolts que pugen decididament per la placa. Vinga amunt. Coordenades UTM: 31T  x=408547  y=4672706

1a tirada (IV+ - V -  -IV+ - 28 metres - 9 xapes): Damunt tenim una ristra de parabolts que hem d'anar seguint recte amunt. Hi ha bones preses però cal anar buscant-les. La paret es posa vertical i falten preses (V+) però es pot fer perfectament en A0. En els metres de dalt hem d'anar a buscar la reunió a l'esquerra. La reunió queda penjada així que es millor desplaçar-se un metre enllà on és més còmoda en un replanet. Hi ha un arbre meravellòs i  muntem la reunió aprofitant el primer parabolt de la via. Portar cordino llarg. S'incorpora per l'esquerra la via Amics de Malanyeu.

2a tirada (V- - IV+ - 30 metres - 8 xapes): Tirem a l'esquerra en flanqueig. El segon parabolt pel meu gust està massa lluny. Anem fent un flanqueig a l'esquerra ben entretingut fins arribar a una línia que tornem a anar amunt.

3a tirada (V+/A0 - IV+ - V- 25 metres - 6 xapes): La via va a l'esquerra a superar una fissura estranya que constitueix el pas més exigent de la via encara que nosaltres vam fer A0. Encara que el gran Gruillem Arias explica que en lloc d'anar per l'esquerra tira recte i fa una Variant Cobarde de IV. Passem un parell de metres i aviat ens trobem davant d'un altre mur. una bella placa calcària que et trau el singlot. És ben vertical però segurament amb més canto. La veritat és que quan acabes la placa estàs mega content.

Descens: Les tres reunions estan muntades sobre parabolts, cadena i anella. Es pot baixar amb corda de 60 m. Tornem pel camí d'anada.

Aproximació: Passem per davant de l'església i agafem una pista.

Passem pel costat d'una masia. Continuem per la pista. Travessem un rierol. Abans del Molí de Baix deixem la pista i agafem un corriol que travessa un barranc i s'enfila vers la paret (22 minuts). Quan ja estem tocant la paret agafem un carrerany que va a la dreta. Ens hem de fixar que la via està pràcticament dalt d'un turonet a la base de la paret. Coordenades: UTM: 31T  x=408547  y=4672706

Dificultat: V

Descens: 25 min.
Grau d'exposició: Baix..
Roca: Calcària.
Via oberta per: F Sunyol l'any 2006.

1. Hi ha un error de data d'obertura de la via. El primer cop que la vaig escalar la vaig publicar en el meu blig i es del gener de 2010 i la via ja portave temps oberta