ESTAT DE GRACIA: MALANYEU DIFERENT

Avui hem anat de nou a Malanyeu. La via que hem escollit ha estat Estat de gràcia. És una via diferent de les que fins ara havia fet Aina i Montse Curto. Aquesta és una via d'aventura, on has d'anar navegant buscant-te la vida. Està pràcticament desequipada i quan troben un pont de roca saps que no vas gaire perdut. Només hi ha ponts de roca i arbres per llaçar, la resta s'ha d'equipar. Els primers metres de la via tenen una roca no gaire estable. Després va millorant.
No genera cap passió i no crec que arribi a repetir-la doncs prefereixo posar-me en les anteriors, o cercar-ne d'altres que a la paret n'hi ha un fotimer.
Vies de Malanyeu que podeu trobar en aquest bloc:
Via Montse Curto - Via Aina - Via Doraemon - Via Francesc Sunyol
Quan sortim de l'església de Malanyeu tenim una visió excepcional de la paret. En Toni ha fet una foto i podeu veure molt bé la paret i identificar la via. Es troba a l'esquerra de la paret de Devessó. A l'esquerra hi ha una marcada canal verda i al mig hi ha un voluminòs pi que ens pot servir de referència. Si baixeu uns 10 metres a l'esquerra trobareu una fita que indica la via Dels cules. A la dreta de la via podeu observar una colada d'un color més fosc. No us puc donar més orientacions.
1a tirada (III+ - IV – IV+ - IV – 45 metres 3 ponts de roca): La via vol seguir una mena d'esperó poc definit. El primer tram és tombat però la roca no es gaire de fiar. Pugem per l'esperó encarats cap a l'arbre gran del que us parlàvem. L'esperó es estret i fàcilment es pot sortir d'ell. Durant massa metres no trobem res bo per assegurar-nos fins arribar a uns arbusts. Poc més amunt trobem el primer pont de roca. Uff. Anàvem bé. Ara la roca millora i entrem en una bella placa de forats tan característics de Malanyeu. Més amunt veiem que la paret queda com tallada. Els companys van anar a la dreta i van flanquejar el ressalt. Jo que anava de segon, vaig preferir tirar al recte per uns blocs que no semblaven gaire segurs però que em van aguantar. Un cop hem superar aquest pas – per on vulgueu – apareix un diedre poc evident amb tendència a la dreta que ens duu al costat esquer del pi. Es pot muntar la reunió en l'arbre, o aprofitar un merlet amb un cordino i protegir-lo un parell de metres més amunt.
2a tirada (IV – IV+ - 28 metres – merlet i un ponts de roca): Superem un ressalt fàcil i ens trobem un replà còmode. La paret s'adreça i pugem per una placa. Més amunt abandonem la placa a la dreta. Quan es torna a posar dreta anem a l'esquerra. Pugem un altre tram amb roca inestable i ens dediquem a netejar-lo salvatgement. En la part final trobem un diedre que és el pas més exigent del llarg que ens duu al racó on muntem la reunió. La reunió està protegida per un pont de roca i posem un parell de friends en una fissura de l'esquerra. És un indret corprenedor i, sembla, de mal sortir.
3a tirada (IV+ - V- - 32 metres – pont de roca): Hem trobat dues descripcions. Uns tirem per la dreta i marquen IV mentre que altres van per l'esquerra i hi posen V. Nosaltres vam anar per l'esquerra i us descriurem la nostra pobra experiència per si us pot servir per alguna cosa.
De la reunió sortim per l'esquerra per una fissura, pas espectacular però no és gaire difícil. Voltem una aresta i el terreny és torna més suau. Sortim a la carena i ara anem entre blocs. La dificultat és manté. En el darrer moment trobem un bloc que agafem per la dreta i amunt. Damunt hi ha la reunió.
Ara ens queda caminar uns 10 metres a la dreta fins arribar al ràpel de la via de l'Aina on muntem els ràpels.
Descens: Són dos ràpels. En el primer cal baixar dos pams el nus per poder baixar bé la corda. Al mig hi ha un arbre que ens pot dificultar recollir la corda. En el segon ràpel també cal tenir cura amb la vegetació de la paret.
Tornem pel camí d'anada (25 min.).
Accés: A la carretera de l'Eix del Llobregat - C-16 en el km. 110 agafem un trencall que ens durà al llogarret de Malanyeu. Aparquem al costat de l'esglesiola de Sant Sadurni. Darrera seu ja podem veure la paret del cingle de Malanyeu.
Aproximació: Passem per davant de l'església i agafem una pista. Davant tenim la paret de Devessó on podem localitzar la via que està a l'extrem esquerra. Hi ha una canal que parteix la paret i hi ha un característic arbre.

Passem pel costat d'una masia. Continuem per la pista. Travessem un rierol. Abans del Molí de Baix deixem la pista i agafem un corriol que travessa un barranc i s'enfila vers la paret (22 minuts). Quan ja estem tocant la paret agafem un carrerany que va a l'esquerra fins trobar una fita. Anem encara una mica més a l'esquerra, la visió des de Malanyeu ens ajudarà a localitzar l'inici (30 min.).
Dificultat: Pas de V puntual. IV+
Descens: 25 min.
Grau d'exposició: Mig-alt.
Material: friends, cordinos llargs i reunions.
Via desequipada
Roca: Calcària,amb trams poc agradables.
Via oberta per: Amadeu Pagès..