EL TRIANGLE DEL CILINDRE ESTÀ DE MODA: ARA L'ESPERO

El Triangle o el Cilindret, sota del Cilindre de Sant Llorenç de Montgai, és un pedruscall lleig però he de reconeixer que sembla que està de moda. Per allà els anys noranta els militars van equipar una munió de vies per entrenar-se. Encara es poden veure els burils. .En Joan Escuer em comenta que abans ja havien jugat per aquí escaladors com Jordi Boldú, Hildebrando Casol, Amadeu Secanell i ell mateix que van dibuixar diferents línies. Fa uns temps vaig equipar les vies per la Mainada i per la Canalla (2012), l'aquest estiu vaig equipar Treballant per la jubilació (principis de 2019), algú va equipar una línia paral·lela que va per l'aresta, en Juan Gutierrez ha equipat aquesta via de l'Espeo i encara en queda una més a la dreta, Ja tenim feina pels propers dies. Però em faria il·lusió saber que les ha obert i com han anomenat les vies...
La veritat que en acabar de fer la via els dos teniem una visió molt positiva de la via, ens ha agradat.
En Juan Gutiérrez i el seu equip ha fet molt bona feina traient pedres de la paret, però cal anar amb compte...
Ens situem a l'esquerra de l'esperó que baixa del Triangle o el Cilindret. Veiem la ristra de parabolts.
1a tirada (V - III - 30 metres - 10 parabolts): Els primers metres són per roca calcària clara. No hi ha preses i comença fort els primers metres.
Un cop supera ja heu fet el pas més difícil de tota la via.
Aviat canvia la roca. Ara es torna un conglomerat de blocs grans. Té un aspecte que recorda una mica a Riglos. La roca no és de fiar encara que s'ha fet una bona neteja. Pugem per bolos (IV+) prou verticals. Dalt tenim un altre pas que ens torna a posar alerta en sortir d'una mena de diedres de blocs grans. Algun canta...
Finalment anem a l'esquerra i la paret comença a tombar (III):
2a tirada (IV - IV+ - IV - 25 metres - 9 parabolts): Ara pugem recte amunt per unes plaques ben boniques i fàcils (IV). Hi ha un moment on hem de posar una mica d'atenció (IV+). Es tracta d'un llarg molt agradable i entretingut. Sense cap mena de dubta és la via més exigent de les que fins ara he fet al Triangle. Molt recomanable, encara que es fa curta.
Descens: Es pot baixar rapelant però potser és més interessant descendir per un camí costerut. Si esteu al cas podeu baixar per un corriol que encara no es gaire evident que baixa proper al Triangle. Si seguiu el corriol fareu cap a l'aparcament de la Formiguera.  Cal girar a l''esquerra per baixar pel costat del Triangle on enllacem amb el camí de pujada (8 min.).
Accés: A la carretera de Sant Llorenç de Montgai a Camarasa LV-9047. A la sortida de Sant Llorenç, trobem un barranc que travessem per un pont poc després trobem un aparcament a la dreta a tocar de l'embassament, en el km 9,7.
Aproximació: Prenem un sender que ens duu al camí principal que seguim uns metres per situar-nos sota de l'aresta de la roca. Deixem el camí i ens enfilem un parell de metres. Anem a l'esquerra de l'espero i ja veiem els parabolts de la nostra via..(1 min.)
Dificultat: V
Desnivell: 55 metres
Temps d'aproximació: 1 minut.
Descens: 8 minuts
Grau d'exposició: Baix
Material: 10 cintes exprés i reunions.
Roca: Conglomerada. Malgrat la neteja sempre hi ha algun pedruscó que vol canviar el seu esdevenir.
Orientació: Oest.
Via oberta per: Pels militars fa anys amb burils. Reequipada per Juan Gutierrez i David Delgado, 5 de maig de 2019

INFORMACIÓ DE TOTES LES VIES DE LA PARETS:
AQUÍ

1. Aquestes vies del "Cilindret" van ser recorregudes molts anys abans fins hi tot que els militars s'interessessin per elles. Noms com Jordi Boldú, Hildebrando Casol, Amadeu Secanell i tants d'altres entre els que m'hi conto van ser autors de nombrosos itineraris mai ressenyats degut a considerar-los de poca entitat, això sí sempre recorreguts en un estil net, deixant el mínim de material fixe a la paret tal com es feia a la segona meitat dels 70. Paga la pena aclarir la història de l'escalada a San Llorenç de Montgai, força desconeguda per cert.

1. Gràcies pel comentari. Ho afegeixo a l'entrada del blog per donar-li més protagonisme.